Az autóipari adatokat feldolgozó Jato Dynamics szerint a texasi székhelyű elektromosautó-gyártó a múlt hónapban kevesebb mint 16 ezer járművet adott el Európában. Az EU 25 országának, valamint az Egyesült Királyság, Norvégia és Svájc eladásait összesítő értékesítési volumen 44 százalékos visszaesést jelent éves bázison.
Öt éve a legrosszabb
A Tesla piaci részesedése a múlt hónapban 9,6 százalékra esett, ami öt éve a legalacsonyabb februári adat. Persze nem ez az első csapás a Tesla értékesítési mutatóira. Januárban az európai eladások 45 százalékkal esetek vissza – 18,2 ezerről 9,9 ezerre.
Az Egyesült Királyságban azonban a Society of Motor Manufacturers and Traders jelentése szerint februárban mintegy 21 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új Teslák száma. A Model 3 és a Model Y a Mini Cooper után a második és a harmadik legnépszerűbbnek bizonyult.
Tényleg mindenről a politika tehet?
Elemzők és befektetők megpróbálták felmérni, hogy Musk politikai akciói milyen hatással vannak az autógyártóra, amelynek ő a vezérigazgató. Szakértők azt gyanítják, hogy Elon Musknak a Trump-kormányzatban betöltött vezető szerepe negatívan hathat a Tesla eladásaira.
Musknak az elmúlt hónapokban számos vitatható politikai megmozdulása volt. A tech-milliárdos, aki egyben Trump egyik bizalmasa és tanácsadój, támogatásáról biztosította például a német szélsőjobboldali AfD pártot. Egy konzervatív konferencián színpadiasan felemelte a “demokrácia láncfűrészét”. A brit miniszterelnököt, Keir Starmert és más vezető politikusokat súlyos vádakkal illetett.
Mégis, elemzők szerint az ingadozó eladásokat sokkal inkább az (is) befolyásolja, hogy a Tesla átdolgozta a Model Y-t.
Felipe Muñoz, a Jato Dynamics globális elemzője szerint a Tesla hatalmas változásokon megy keresztül. Bár Musk egyre aktívabb a politikában, és az EV-piacon belül egyre nagyobb versenyben kell helytállnia, a márka legkelendőbb járművének számító Model Y meglévő verzióját fokozatosan kivezeti a piacról. Még azt megelőzően, hogy a modellfrissítést bevezetné.
A szűkös kínálat veszélyei
Az olyan márkák, mint a Tesla, amelyek viszonylag korlátozott modellkínálattal rendelkeznek, különösen érzékenyek a regisztráció visszaesésére, amikor modellváltásról döntenek.
A kutatócég februári adatai szerint a Tesla riválisai a múlt hónapban Európában is előretörtek – írja a The Guardian.
A Volkswagen 180 százalékos növekedést jelentett az elektromos járművek eladásában, és mintegy húszezer ilyen autót adott el. Mindeközben a BMW és a Mini együttesen 19 ezer elektromos modellt értékesített a múlt hónapban.
A kínai tulajdonú BYD 94 százalékos növekedést regisztrált az európai eladásokban – ez több mint négyezer darabos eladást jelent. Egyes adatok szerint a BYD globális eladásai tavaly meghaladták a százmilliárd dollárt, és ezzel a kínai cég – a bevételek tekintetében – megelőzte a Teslát, és a világ legnagyobb elektromosautó-gyártó vállalata lett.
(Kép: unsplash.com/Leon Seibert)