(Képek: Wikimedia Commons)
Távoli már az a múlt, amikor szenes arcú vájárok kismadarat vittek magukkal a mélybe, hogy az állat szorongását látva, érezzék a figyelmeztetést, a mérgező gázok jelenlétét. A mai vállalatok automatizált gépek arzenáljával, köztük vezető nélküli teherautókkal, távirányított robotizált fúrórendszerekkel igyekeznek kockázatos környezetekben kiváltani az emberi munkaerőt.
Biztonság és hatékonyság a hajtóerők
A bányászat, különösen a föld alatt, és kisebb mértékben, de a felszínen is mindig veszélyesnek számított. Az iparág automatizálásának nem véletlenül a biztonság az egyik hajtóereje. A digitalizációnak, a távirányított megoldások és a mesterséges intelligencia fejlődésének köszönhetően a folyamat nagyon felgyorsult.
A nyugat-ausztráliai Boddington aranybányájában 36 teherautóból álló, autonóm flotta váltotta fel a bányászokat. Chilében autonóm vájárgépeket telepítettek, a kínai Huawei pedig 5G-technológiákkal segíti a kanadai bányaipart, míg a helyi Teck Resources is autonóm fuvarozási rendszert használ a brit-kolumbiai Elkview-ban történő acélkitermeléshez.
A termelékenység növelése az automatizáció másik hajtóereje. Távirányított gépeknek nem kell szünetet tartaniuk, műszakot váltaniuk. Az Imperial Oil autonóm Caterpillar teherautó flottájával tíz-tizenöt százalékkal hatékonyabb a munka egy albertai bányában, mintha emberek ülnének a járművekben – nyilatkozta Brad Corson vezérigazgató. Gyorsabban tolatnak, közelebb lehetnek egymáshoz.
Vezérlőteremből irányított fúrógépek
A Nutrien hat kálisó (hamuzsír) bányából álló hálózatot működtet Saskatchewan szövetségi államban. Távirányított technológiákat fejlesztenek hozzájuk, és tavaly ősszel az egyik helyszínen sikeresen munkába is állítottak egy teljes gyártószárnyat. Egyetlen humán bányász jelenlétére nincs szükség. Radarral, kamerákkal, fejlett érzékelőkkel és mesterséges intelligenciával működő technológiájukat néhány száz méterről, vezérlőteremből irányítják.
Az automatizáció óriási változás a kálisóbányákban megszokott 250 tonnás erőgépekhez képest, amelyek tetején, egy kabinban mindig ült munkás. Ő kezelte a gépet, gyakorlatilag nem lehetett megközelíteni. Egy ilyen tömegű masina eleve irdatlan zajos, rengeteg a por, sok hőt termel, erősek a rezgések. A körülményeket még kellemetlenebbé teszi az egyébként is riasztó helyszínen, ahol közben, például mellette emberek dolgoznak.
Az automatizációval változnak a betöltendő állásokhoz szükséges követelmények, egyes cégeknél a szoftverismeretek ma már fontosabbak, mint a jogosítvány egy nyerges vontatóhoz. A Nutrien vezetősége elmondta, hogy a távirányított bányászat miatt egyetlen állás sem szűnt meg. Annyi történt, hogy a dolgozók a veszélyes terepről biztonságos vezérlőterembe kerültek. Az Imperial kamionsofőrjeit vagy a vállalat más részlegében helyezik el, vagy átképező tanfolyamokon vesznek részt.
Az automatizálással nők, idősebb és fogyatékkal élő személyek számára is vonzóbb lehet a bányaipar.