(Kiemelt kép: Freepik)
A két hónappal ezelőtt beindított árfigyelő adatbázis szó szerint berobban a hazai internetes közéletbe. A saját keresési kutatásunk szerint az árfigyelőre közel négymillióan kerestek rá, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) adatai szerint az oldalt eddig 1,2 millióan látogatták meg. Ebből, mind a Gazdasági Versenyhivatal, mind a GFM arra a következtetésre jutott, hogy az informatikai fejlesztés ádáz versenyt robbantott ki a hat vezető multinacionális élelmiszerkereskedelmi lánc között.
Tény kérdés, hogy az árfigyelő, az utóbbi idők legnagyobb közérdeklődésre számottartó kormányzati informatikai fejlesztése közé tartozik, de az ádáz versenyt visszavezetni erre az eszközre némi túlzásnak tűnik. Egyrészt összesen 62 termékkategóriát jelenít meg a rendszer, abban pedig néhány száz terméket. A miheztartás végett, a Központi Statisztikai Hivatal az infláció mértékét meghatározó árindexet egy 140 termékkategóriából álló, csaknem 1000 legkelendőbb terméket magába foglaló kosárból számolja. Ez a kosár hat leginkább a magyar vásárlók mindennapjaira, vagyis a kiskereskedelem, a szolgáltatás és a közművek ezekkel a termékekkel versenyeznek (egymással a fogyasztókért) nap, mint nap. Ehhez képest a 62 termékkategória nem számít túl soknak.
A kereskedők nem szeretik
Ugyanakkor belső körökből származó információk szerint a verseny kapcsán nem téved nagyot a GVH és a GFM. A kereskedők, vagyis az említett hat multi (Lidl, Spar, Teco, Aldi, Auchan, Penny) a háta közepére sem kívánja a rendszert. Ennek az az oka, hogy már hajnali kettőkor kiderül, hogy ki mely termékkategóriában kínál aznap alacsonyabb árat. Vagyis még a kereskedelmi nap megkezdése előtt az egyik bolt megtudja a másik boltról, hogy jobb ajánlattal vág-e neki a napnak, vagy rosszabbal. Illetve mivel jobb a másik és mivel rosszabb. Ez pedig pro és kontra spekulációra adhat okot, magyarán ha egy árfigyelős termékben az egyik boltnak elmaradása van a másikkal szemben, úgy egy másik termék árát még aznap gyorsan csökkentheti, hogy kompenzáljon. (A rendszerben ez ugyan nem látszik, de a vásárlói aktivitás erősítésében és hosszabb távon, a vevőcsalogatásban sikeres taktika lehet.)
A kereskedők az árképzésüket, különös tekintette a végterméket, vagyis magát az árat a legféltettebb titokként kezelik. Szeretik, ha a kereskedelmi nap kezdetének pillanatában derül ki, hiszen maga az ár határozza meg, hogy aznap (vagy bizonyos termékek esetében azon a héten) milyen forgalmat sikerül a boltnak elérnie. Az informatikai fejlesztés kapcsán azonban rá vannak kényszerítve a boltok, bolthálózatok a titkuk idő előtti megosztására.
Árcsökkenés
Ugyancsak tény kérdés, hogy a rendszer nagyon komoly kommunikációs ütőkártya. A GVH és a GFM tájékoztatásai rendre arra futnak ki, hogy a rendszer beindulása után a 62 termékkategóriában folyamatosan csökkentek az árak – ez valóban kimutatható. Ebből arra lehet következtetni, hogy a rendszer generálta verseny indukálja az árcsökkenéseket. Ahogy jeleztük a rendszer léte valóban erősítette a versenyt, de az egyes termékek árcsökkenése a csökkenő kiskereskedelmi forgalom miatt amúgy is bekövetkezett volna. Ráadásul az utóbbi egy-két hónapban markánsan csökkentek az ipari termelői árak (előző hónapról a másikra, tavaly ilyenkorhoz képest még mindig nagyobbak), amelyek temészetszerűleg beépülnek a kiskereskedelmi árakba is, tehát csökkennek. Azt viszont nem lehet kiszámítani, hogy az informatikai rendszer milyen arányban segítette elő az árak csökkenését, vagy az árak növekedésének erőteljesebb lassulását.
Mire jó az árfigyelő?
Felhasználói szempontból nem szorul magyarázatra: természetesen árfigyelésre és a vásárlói döntés támogatására. Szakmai szempontból azonban jóval nagyobb jelentősége van. Az adatbázis archiválja és könnyen hozzáférhetővé teszi az ármozgásokat, a kereskedői árképzési technikákat és pontosan, könnyen hozzáférhetővé teszi a kereskedelmi láncok működési filozófiájának történetét. Mi több a fogyasztói keresésekből számolva (egy-egy keresőmotorral és persze mesterséges intelligencia használatával) az adatbázisból még a fogyasztói magatartás változása is kinyerhető. Ez azért fontos, mert a kiskereskedelemben a fogyasztói magatartás megfejtése a legnehezebb. Ha ez számolhatóvá válik, akkor a kereskedők is letisztultabb üzletpolitikával működhetnek.