A Sainsbury’s kiskereskedelmi lánc már júliusban elvégzett egy felmérést. Eszerint vásárlóinak többsége támogatja az LFR, vagyis a real-time arcfelismerő technológia bevezetését a dolgozók és a vevők védelmében.
Aggasztó állapotok az üzletekben
A megkérdezettek 63 százaléka szerint a technológia segíthet a visszaeső elkövetők azonosításában.
Mint azt Simon Roberts, a Sainsbury’s vezérigazgatója a cég közleményében hangsúlyozta, “kollégáik és vásárlóik” véleménye alapján lépéskényszerbe kerültek.
Az utóbbi időszakban ugyanis egyre nagyobb mértékben tapasztaltak visszaéléseket, antiszociális viselkedést és erőszakot üzleteikben.
A Brit Kiskereskedelmi Konzorcium bűnözési felmérése szerint 2023–2024-ben húszmillió lopási esetet regisztráltak. Ez 25 százalékos növekedést jelent a megelőző időszakhoz képest, és összesen 2,2 milliárd font kárértéket jelentett.
Több ezer incidens naponta
Mindezek mellett naponta több mint kétezer erőszakos vagy bántalmazó incidens érte a bolti dolgozókat.
A szigetország statisztikai hivatalának adatai szerint tavaly március óta több mint 530 ezer bolti lopást regisztráltak. Ez húsz százalékos növekedést jelent egyetlen év alatt.
A Sainsbury’s tesztelése ezen a héten indul a londoni Sydenhamben és a bath-i Oldfield Sainsbury’s Local boltban.
Az LFR-technológiát a Facewatch biztosítja, amelyet a Big Brother Watch nevű adatvédelmi szervezet korábban már többször kritizált, mondván, több ártatlan vásárlót is tévesen vádoltak lopással.
A jogvédő aktivisták szerint a Sainsbury’s döntése, hogy Orwelli arcfelismerő technológiát próbálnak ki boltjaikban, rendkívül aránytalan és nyomasztó.
Véleményük szerint az arcfelismerő technológia gyanúsítottakat csinál a vásárlókból. “A technológia pedig óhatatlanul hibázik, amelynek pusztító következményei vannak az emberek életére nézve” – idézi Madeleine Stone-t, a Big Brother Watch képviselőjét a The Register.
Titkos listázás?
A Sainsbury’s és a Facewatch titkos tiltólistákat készít a vevőkről – állítja a Big Brother. Vagyis, hamisan vádolnak embereket, méltatlanul bánnak velük és kitiltanak üzletekből, még akkor is, ha teljesen ártatlanok – teszik hozzá a jogvédők.
A The Register cikke szerint a vásárlók arcképeit azonnal törlik, ha a szoftver nem mutat ki egyezést az adatbázisban.
A brit jogvédők nem először kifogásolják az arcfelismerő technológiák használatát. Ebben az esetben viszont a kísérlet azonnali lezárására szólították fel a Sainsbury’st.
A Sainsbury’s 600 szupermarketet és több mint 850 kisboltot üzemeltet szerte az országban. Alkalmazottaik száma meghaladja a 153 ezret.
Jogos aggodalom
Mint azt a szupermarketlánc vezetője hangsúlyozta, tisztában vannak azzal, hogy az arcfelismerés jogos adatvédelmi aggályokat vet fel.
Ugyanakkor kiemelte, hogy próbaüzemről van szó, és kizárólag a súlyos bűnelkövetők – erőszakos, agresszív vagy lopásban részt vevő személyek – azonosítására fókuszálnak.
Júniusban az Iceland élelmiszerlánc is arcfelismerési tesztet indított több brit üzletében a bűncselekmények visszaszorítása érdekében. Más kiskereskedelmi láncok szintén alkalmaznak kamerákat hasonló célból.
(Kép: Unsplash/Roman Denisenko)