Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Arcfelismerővel figyeli a bolti tolvajokat egy brit áruházlánc

Nagy-Britannia második legnagyobb szupermarketlánca egy kéthónapos próbaüzemben real-time arcfelismerő technológiát tesztel üzleteiben. A cél a bolti lopások visszaszorítása.

A Sainsbury’s kiskereskedelmi lánc már júliusban elvégzett egy felmérést. Eszerint vásárlóinak többsége támogatja az LFR, vagyis a real-time arcfelismerő technológia bevezetését a dolgozók és a vevők védelmében.

Aggasztó állapotok az üzletekben

A megkérdezettek 63 százaléka szerint a technológia segíthet a visszaeső elkövetők azonosításában.

Mint azt Simon Roberts, a Sainsbury’s vezérigazgatója a cég közleményében hangsúlyozta, “kollégáik és vásárlóik” véleménye alapján lépéskényszerbe kerültek. 

Az utóbbi időszakban ugyanis egyre nagyobb mértékben tapasztaltak visszaéléseket, antiszociális viselkedést és erőszakot üzleteikben.

A Brit Kiskereskedelmi Konzorcium bűnözési felmérése szerint 2023–2024-ben húszmillió lopási esetet regisztráltak. Ez 25 százalékos növekedést jelent a megelőző időszakhoz képest, és összesen 2,2 milliárd font kárértéket jelentett. 

Több ezer incidens naponta

Mindezek mellett naponta több mint kétezer erőszakos vagy bántalmazó incidens érte a bolti dolgozókat.

A szigetország statisztikai hivatalának adatai szerint tavaly március óta több mint 530 ezer bolti lopást regisztráltak. Ez húsz százalékos növekedést jelent egyetlen év alatt.

A Sainsbury’s tesztelése ezen a héten indul a londoni Sydenhamben és a bath-i Oldfield Sainsbury’s Local boltban. 

Az LFR-technológiát a Facewatch biztosítja, amelyet a Big Brother Watch nevű adatvédelmi szervezet korábban már többször kritizált, mondván, több ártatlan vásárlót is tévesen vádoltak lopással.

A jogvédő aktivisták szerint a Sainsbury’s döntése, hogy Orwelli arcfelismerő technológiát próbálnak ki boltjaikban, rendkívül aránytalan és nyomasztó. 

Véleményük szerint az arcfelismerő technológia gyanúsítottakat csinál  a vásárlókból. “A technológia pedig óhatatlanul hibázik, amelynek pusztító következményei vannak az emberek életére nézve” – idézi Madeleine Stone-t, a Big Brother Watch képviselőjét a The Register.

Titkos listázás?

A Sainsbury’s és a Facewatch titkos tiltólistákat készít a vevőkről – állítja a Big Brother. Vagyis, hamisan vádolnak embereket, méltatlanul bánnak velük és kitiltanak üzletekből, még akkor is, ha teljesen ártatlanok – teszik hozzá a jogvédők.

A The Register cikke szerint a vásárlók arcképeit azonnal törlik, ha a szoftver nem mutat ki egyezést az adatbázisban.

A brit jogvédők nem először kifogásolják az arcfelismerő technológiák használatát. Ebben az esetben viszont a kísérlet azonnali lezárására szólították fel a Sainsbury’st. 

A Sainsbury’s 600 szupermarketet és több mint 850 kisboltot üzemeltet szerte az országban. Alkalmazottaik száma meghaladja a 153 ezret. 

Jogos aggodalom

Mint azt a szupermarketlánc vezetője hangsúlyozta, tisztában vannak azzal, hogy az arcfelismerés jogos adatvédelmi aggályokat vet fel. 

Ugyanakkor kiemelte, hogy próbaüzemről van szó, és kizárólag a súlyos bűnelkövetők – erőszakos, agresszív vagy lopásban részt vevő személyek – azonosítására fókuszálnak.

Júniusban az Iceland élelmiszerlánc is arcfelismerési tesztet indított több brit üzletében a bűncselekmények visszaszorítása érdekében. Más kiskereskedelmi láncok szintén alkalmaznak kamerákat hasonló célból. 

(Kép: Unsplash/Roman Denisenko)

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!