Kína két legnagyobb gyorsáruházát is érzékenyen érintik az új importvámok. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az USA-ba szállított kínai árukra akár 145 százalékos vámot kell fizetni. A Temu és a Shein számára az is hátrányt jelent majd, hogy az amerikai elnök eltörölte a “de minimis” – vagyis a csekély értékű importra szóló – mentességet – írta a The Guardian. Korábban a 800 dollár alatti értékű szállítmányokat vámmentesen lehetett behozni.
Zárójelbe tett árelőny
A “de minimis” mentesség mindeddig döntő jelentőségű volt abban, hogy az olcsó árut kínáló kiskereskedők betörhessenek az amerikai piacra. Korábban ugyanis alacsony költségszint mellett tudtak kis értékű online vásárlást kínálni.
Ez a mentesség május 2-án megszűnik.
“A globális kereskedelmi szabályok és a vámtarifák közelmúltbeli változásai miatt a működési költségeink emelkedtek” – olvasható a Shein vásárlói tájékoztatásában.
Ebben a dokumentumban azt írják: annak érdekében, hogy továbbra is kedvelt termékeket kínálhassanak minőségi engedmény nélkül, 2025. április 25-től árkorrekciókat hajtanak végre. A Shein leszögezte, mindent megtesznek, hogy alacsonyan tartsák áraikat.
Levámolt nemzetközi kapcsolatok
Trump eredeti tervei szerint a korábban mentességet élvező csomagokat 30 százalékos, azaz darabonként 25 dolláros vámtétellel kellett volna sújtani, ami június 1-jéig darabonként 50 dollárra emelkedett volna.
Miután azonban Kína a múlt héten megtorló vámokkal válaszolt, Trump azzal vágott vissza, hogy a korábban mentesített csomagokra kivetett vámok mértékét 90 százalékra emelkedett. Ez 75 dollárt jelent, ami június 1-jén 150 dollárra emelkedik.
Szakértők szerint ez még nem a világvége. Nem valószínű ugyanis, hogy a megemelt vámkulcsok minden vásárlót elriasztanának. A Temu és a Shein termékei még mindig olcsóbbak lehetnek, mint egyes rivális kiskereskedőké.
A nap vesztesei: X, FB, IG, TikTok, Snap
Az amerikai vámok egyben arra késztették a kiskereskedőket, hogy csökkentsék az amerikai közösségi médiás hirdetésekre fordított kiadásaikat. Eddig ez főként a fiatal és takarékos vásárlók körében növelte ismertségüket.
A Temu napi átlagos amerikai reklámköltése a Facebookon, Instagramon, TikTokon, Snapen, X-en és YouTube-on is csökkent. A március 31. és április 13. közötti két hétben összesen és átlagosan 31 százalékkal csökkent a Temu reklámköltése 30 napos bázison – közölte a Sensor Tower digitális marketingcég.
A Temu április 12-e óta jelentősen csökkentette a Google Shoppingon megjelenő hirdetéseket.
Eközben a Shein napi átlagos amerikai reklámköltése a Facebookon, az Instagramon, a TikTokon, a YouTube-on és a Pinteresten együttesen átlagosan 19 százalékkal csökkent.
A tendenciákat egyik érintett fél sem kívánta kommentálni egyelőre.
(Kép: unsplash.com/catgirlmutant)