Az MI részesedése a teljes keresőhirdetési piac költésekből előrejelzések szerint a jelenlegi egyről 13,6 százalékra nőhet az évtized végére.
A hagyományos piac rovására nő a keresőhirdetési piac
Erre az évre az egymilliárd dollárt még csupán alig meghaladó összeget terveznek elkölteni a hirdetők. Ez azonban az MI-technológia és a jobb felhasználó-célzási képességeknek köszönhetően 2029-re elérheti a 26 milliárd dollárt – derül ki a Reuters tudósításából.
Az Emarketer kutatócég adatai szerint a hagyományos kulcsszóalapú keresőhirdetésekkel foglalkozó vállalatok bevételei az MI-alapú piac térnyerésével visszaszorulnak majd.
Az okok egyszerűek: az MI-alapon kínált keresőhirdetésekben a termékek nagyobb kényelmet és elkötelezettséget kínálnak a felhasználóknak.
Furcsa konkurencia
Az Emarketer által vázolt trendek jelentős kihívások elé állítják a klasszikus modellekre támaszkodó vállalatokat.
A napjainkban egyre népszerűbb chatbotokkal szállnak majd versenybe a keresőmotor-óriások, akik egymás után vetik majd be az MI-t. Mindeközben persze a chatbot-üzemeltetők sem pihennek: a chatbe integrált vásárlás lehetősége már több piacon is megjelent.
A nagy keresőmotorok, mint például a Google Alphabet és a Microsoft Bing MI-integrációkkal dobnak kesztyűt az olyan MI-chatbotoknak, mint az OpenAI ChatGPT vagy a Perplexity AI.
Ezek a chatbotok közvetlen információt nyújtanak a felhasználóknak, akiknek ezzel egyre kevésbé lesz szükségük végigkattintgatni számtalan keresési találaton.
Régi szövetségek felbomlása
Az Emarketer szerint az Apple a Safari böngészőbe építene be MI-alapú keresési funkciókat. Ez pedig egyértelmű eltávolodást jelentene a Google-lal régóta fennálló partnerségtől.
A Google a közelmúltban a Google Shopping fejlesztésével kiterjesztette az MI-alapú keresési képességeit a fogyasztási cikkek ágazatára is.
Mindeközben maguk a felhasználók is egyre inkább a chatbotok felé fordulnak a chat-keresés során. Ez megzavarhatja egyes vállalatok üzleti modelljét. A múlt hónapban a Chegg online oktató cég mintegy 250 alkalmazottját bocsátotta el amiatt, hogy a diákok a hagyományos oktatási technológiai platformok helyett az MI-alapú eszközöket – például a ChatGPT-t – választják.
Már sok helyen fáj
A kiadók és más online cégek is érzik az MI-alapú keresés előretörését. A folyamatos forgalomvesztés mellett látható, hogy a kiadók egyre inkább az előfizetések és a fizetős MI-licenszek felé fordulnak – mutatnak rá az Emarketer elemzői.
A cég szerint a jelenlegi MI keresőhirdetési kiadások az USA-ban a teljes piaci költések mintegy 0,7 százalékát teszik ki.
Ez a szám várhatóan meredeken emelkedni fog, jövőre megduplázódik ez az arány, majd legalább évi száz százalékos növekedéssel 2029-re elérheti a 13,6 százalékot.
Az olyan iparágak, mint a pénzügyi szolgáltatások, a technológia, a távközlés és az egészségügy aktívan alkalmazzák az MI-t hirdetési stratégiáikban. Ezzel szemben az Emarketer jelentése szerint a kiskereskedelmi szektorban lassabb az elfogadás.
(Kép: Unsplash/Joshua Earle)