(kiemelt fotó: EnvatoElements)
A Bloomberg összeállítása szerint eredetileg még a múlt év közepére-második felére várta a piac az Apple első speciális sisakját, később idén januárra, majd áprilisra módosult a bemutatás időpontja. A hírügynökség szerint az újabb, nagyjából két hónapos csúszás hátterében több tényező is van, hardver és szoftver problémák egyaránt felmerültek a fejlesztés során.
Az Apple az elmúlt évtizedekben több termékével is forradalmi változásokat hozott és új irányokat indított el – elég csak az iPhone-ra gondolni, amit 2007-ben jelentettek be -, azonban a virtuális és kiterjesztett valóság területen egyelőre nem jelent meg a társaság saját eszközzel. A Bloomberg beszámolója szerint az előzetes várakozások szerint „Apple Reality Pro” néven futó speciális sisak vagy szemüveg – egyelőre nincs megbízható ábrázolás a készülékről – fejlesztésén évek óta dolgoznak a cégnél.
Az Apple fejlesztői konferencáját, a WWDC-t általában június első vagy második hetében tartják és a következő időszak aktuális operációs rendszerei szoktak az esemény főszereplői lenni. Azonban arra is volt már példa, hogy jelentős szerepet kaptak eszközök is egy-egy ilyen rendezvényen, vagyis akár be is jöhet a Bloomberg információja. Az eddigi hírek alapján egyébként az Apple első virtuális vagy kiterjesztett valóság készüléke nem éppen a tömegek számára készül majd, 3000 dollár körül alakulhat az ára, igaz cserébe csúcstechnológiát kap, fejlett kéz- és szemmozgás követéssel, ultra-nagyfelbontású kijelzővel, több mint egy tucat beépített kamerával és szenzorral és hogy mindehhez meglegyen a megfelelő számítási kapacitás, az Apple M2 chipjét építhetik be a készülékbe.
Valami elindult
A világ legnagyobb szórakoztató-elektronikai kiállításán, az idei CES-en azt lehetett érezni, hogy a korábbi évekhez képest nagyobb lendületet kapott a különböző valóságok megjelenítésére alkalmas eszközök fejlesztése. Ezen a fronton már jóval több mint egy évtizede komoly fejlesztések vannak, olyan szereplőkkel, mint a Samsung, a HTC, vagy éppen a Sony, azonban az igazán nagy üzleti áttörés elmaradt, az eladott készülékek száma messze nem nőtt olyan mértékben, mint azt várni lehetett.
A Facebook anyacége, a Meta által felpörgetett metaverzum koncepció viszont jelentős lökést adhat a további fejlesztésnek, valamint az értékesítésnek, hiszen ahhoz, hogy a felhasználók bekapcsolódhassanak ebbe az új, virtuális világba, szükség lesz megfelelő hardverre is. Emellett érdemes azt is megemlíteni, hogy a negyedik ipari forradalomban is komoly szerep jut a virtuális és kiterjesztett valóság eszközöknek, amelyek például a speciális szakmai ismeretek oktatásában, vagy éppen a karbantartásban jelenthetnek nagy támogatást a felhasználóknak.
A múlt év negatív gazdasági hatásai, az energiaválság, az infláció, illetve az orosz-ukrán háború egyébként jelentősen érintette az AR/VR eszközök forgalmát is, az IDC tavaly decemberi becslése szerint 2022-ben nagyjából 9,7 millió ilyen készüléket szállíthattak le világszerte. A jövő azonban lényegesen jobban fest, idén már 31,5 százalékos bővülés várható ezen a területen, és ez a fejlődési tempó megmarad a következő években is. Azonban igazán forradalmi áttörés középtávon nem várható a kutatócég prognózisa szerint, hiszen még 2026-ban is 35,1 millió eszközt szállítanak majd le.