Az úgynevezett FARS-jelentés (Fatality Analysis Reporting System) a halálos kimenetelű baleseti statisztikákból arra a következtetésre jutott, hogy a Tesla esetében a legmagasabb a halálos balesetek aránya. A végzetes “ranglistán” a Kia, a Buick, a Dodge és a Hyundai követi a Teslát.
Nem a konstrukció, inkább csak a hajlam
A jelentésben kiemelik, ezek a magas halálos baleseti arányok legalább annyira – vagy sokkal inkább – a járművezetők viselkedését tükrözik, mint a jármű tervezését.
Vagyis a Tesláknak minden bizonnyal nincsenek olyan különleges tulajdonságaik, amelyek veszélyesebbé tennék őket. Lehet, hogy a Teslák vezetői egyszerűen csak “hajlamosabbak” a balesetekre.
Az utasok biztonságához leginkább az ütközés elkerülése járul hozzá, és az ütközés elkerülésének legnagyobb tényezője a vezető viselkedése – jegyezte meg Karl Brauer, az iSeeCars vezető elemzője.
Legvalószínűbben egy koncentrált, éber, józan és a megengedett sebességgel közlekedő sofőr éri el biztonságban úticélját. Függetlenül attól, hogy milyen járművet vezet – idézi a Gizmodo Brauert.
A Tesla biztonsági problémáival kapcsolatos kutatások folyamatban vannak, és a kép korántsem egységes.
Egy, az iSeeCars-elemzéshez hasonló jelentést tett közzé augusztusban az EpicVIN járműinformáció-szolgáltató. A cég állítása szerint az összes autómárka közül a Tesla vezetői szenvedték el a legkevesebb halálos sérülést.
A Gizmodo a két jelentés eredményeit úgy értelmezte: a Tesla vezetői a legnagyobb valószínűséggel vesznek részt halálos balesetekben, de a legkisebb valószínűséggel halnak meg ezekben a fatális eseményekben. Az iSeeCars-hoz hasonlóan az EpicVIN is az NHTSA jelentéséből származó adatokkal támasztotta alá állításait.
Nem először tűnik fel rossz fényben a Tesla
A járműhitelezéssel is foglalkozó Lending Tree óriásvállalat által 2023 decemberében közzétett tanulmány szerint a Tesla-vezetőknél a legmagasabb a balesetek aránya az összes márka közül. Eszerint a 2022 novemberétől kezdődő egyéves időszakban ezer Teslára 23,54 baleset jutott, miközben csak két másik márka – a Ram és a Subaru – esetében volt húsz fölött az ezer sofőrre eső balesetek száma.
A Tesla automatizált szoftverekre való támaszkodása potenciális biztonsági kérdésként merült fel. Az NHTSA által 2022-ben kiadott jelentés szerint az előző tizenkét hónapos időszakban a Teslák a vezetéstámogató rendszerekkel kapcsolatos autóbalesetek mintegy 70 százalékáért voltak felelősek.
A Tesla vezetőtámogató funkcióját, az Autopilotot gyakran kritizálták, és a szabályozók azt feltételezik, hogy szerepet játszhat a balesetekben.
Európában a BMW-k vannak a legnagyobb veszélyben?
Mint arra a carVertical tavaly év végén közölt tanulmányában rámutat: a BMW-k szenvedik el a legtöbb káreseményt az európai utakon. Ez alól pedig csak Litvánia és Szlovákia kivétel, ahol a Subaru és a Hyundai a “legbalesetesebb” márkák. A tanulmány szerzői rámutatnak, az idősebb BMW-k népszerűek a fiatal és tapasztalatlan sofőrök körében.
A carVertical 2021-ben vizsgálta meg a legmagasabb kárértéket jelentő márkákat. Akkor Európában a Lexus végzett az élen a Subaru, a Jaguar, a BMW és a Dacia előtt. A ranglista ellentétes pólusán a legkevesebb káresemény a Fiat, a Citroen, a Peugeot, az Opel és a Nissan nevéhez köthető.
A legtöbb autós káreseményben érintett ország 2021-ben Lengyelország volt, amelyet Litvánia és a Szlovákia követett. Ezen a listán egyébként Magyarország az ötödik helyen szerepelt (a Cseh Köztársaság mögött).
(Kép: unsplash.com/Michael Förtsch)