Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

A német rendőrség már kilőheti a gyanús drónokat

Németországban mostantól a rendőrök lelőhetik a drónokat, amennyiben úgy érzékelik, azok veszélyt jelentenek. Kérdés persze, hogy maga a szabályozás jelenthet-e veszélyt például az életmentő gyógyszereket szállító légi járművekre.

A közelmúltban drónberepülések egy időre megbénították például a müncheni repülőteret is. Az incidens nyomán a politikai döntéshozók új intézkedéseket jelentettek be az azonosítatlan légi járművek ellen.

Új, speciális elhárító egység

Múlt hét szerdán Alexander Dobrindt belügyminiszter közölte: a kormány jóváhagyta a reformot. Ennek részeként – a szövetségi rendőrségen belül – létrehoznak egy külön drónelhárító egységet.

A rendőrség ezzel felhatalmazást kapott arra, hogy szükség esetén kilőjön pilóta nélküli légi járműveket – számolt be az új szabályozásról a Euronews.

Azt persze érdemes figyelembe venni, hogy nem minden drón jelent veszélyt. Rengeteg eszközt használnak civil célokra, különösen a logisztikában és az egészségügyben. 

Ezekben az ágazatokban például gyógyszereket, vakcinákat és vérmintákat szállítanak egyik kórházból a másikba vagy laboratóriumba.

Életmentő légi infrastruktúra

A hírportálnak Norman Koerschulte, a Morpheus Logistik alapítója elmagyarázta, hogy drónjaik részben felváltották a hagyományos közúti szállítást. A Morpheus Németország egyetlen drónlogisztikai vállalkozása.

“Ahol mi repülünk, ott nincs más alternatíva” – mondta Koerschulte, utalva ezzel a taxis kapacitás hiányára, a forgalmi dugókra és az infrastruktúra túlterheltségére.

A szakértő szerint a drónok előnye, hogy a kórházak és laborok közötti távot “szupergyorsan” tudják megtenni, miközben könnyedén kikerülik a forgalmat. Egy-egy repülés során körülbelül 250 laboratóriumi mintát szállítanak.

A civil drónhasználat terjedését mutatja az Asklepios kórházcsoport példája is, amely egyre inkább drónokra támaszkodik az orvosi minták telephelyek közötti szállításában.

Március óta rendszeresen közlekednek drónok a Plön járásban fekvő Selent és a schleswig-holsteini Bad Oldesloe között, mintegy 50 kilométeres távolságon.

Eddig mintegy száz szállítási küldetést és több száz tesztrepülést hajtottak végre. A cél: csökkenteni a közúti forgalmat, és gyorsabb, valamint klímabarátabb vér- és laboratóriumi minta-szállítást biztosítani.

A digitális rendszám

Németországban a 250 grammnál nehezebb, a professzionális, vagy érzékeny területen repülő drónoknak digitális rendszámuk van. 

Ehhez az azonosítóhoz, az úgynevezett EID-hez csak a hatóságok és az arra felhatalmazott szervek férhetnek hozzá.

A digitális rendszámhoz pozícióadatok kapcsolódnak, amelyek megszerzése akár visszaélésekhez, például a drónpilóták mozgásprofiljának megismeréséhez is vezethet.

Az EID hiánya közigazgatási szabálysértésnek minősül, amely akár 50 ezer eurós bírsággal sújtható. 

Súlyosabb esetekben – például a légi közlekedés veszélyeztetésekor – 6 hónaptól 10 évig terjedő börtönbüntetés is kiszabható.

A pusztán szabadidős célra használt mini drónok általában mentesülnek az EID-kötelezettség alól. 

Az egyelőre nem világos, hogy a közelmúltbeli drónészlelések során milyen típusú eszközök voltak érintettek. Mindeddig egyetlen egyet sem sikerült begyűjteni.

Egyértelmű azonosíthatóság az “alsó légtérben”

A drónok a belső flottakezelő rendszer, a FLAN segítségével követhetők és irányíthatók.

Némelyikük az ADS-B rendszeren keresztül sugároz pozícióadatokat. 

Ez a repülésben használt szabvány elméletileg bárki számára elérhető, aki rendelkezik a megfelelő eszközökkel. Egy adott drónt azonban csak hivatalos regisztrációs adatok alapján lehet konkrét pilótához kötni.

A Morpheus Logistik szakembere szerint országos szintű átláthatóságra van szükség az alsó légtérben. Ez a légtér a földfelszíntől körülbelül 7,5 kilométerig terjed, ahol a legtöbb hagyományos repülő, helikopter és drón működik.

Káosz a földön és a levegőben?

A cég valamennyi drónra kiterjedően szorgalmazza, hogy az eszközöket egyértelműen azonosítani lehessen ebben a magassági sávban.

Egy ilyen rendszer gyorsan azonosíthatná a kémkedésre vagy szabotázsra használt drónokat.

A drónok lelövését Norman Koerschulte hatástalan megoldásnak tartja, részben azért, mert Németországban rengeteg aktív drónpilóta van.

Ha minden drónészlelést a rendőrségnek vagy más hatóságoknak kellene jelenteni, az a szakértő szerint csak zűrzavart és bizonytalanságot szülne.

(Kép: Dall-e)

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!