Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

A kiterjesztett valóság a marketing fő sodrába került

MEGOSZTÁS

A kiterjesztett valóság (AR) jó néhány éve már kurrens technológia, van aki használja és van aki még csak próbálkozik vele az üzleti életben. Tom Emrich, a Niantic munkatársa szerint idén a marketing következik a sorban, aki erőteljesen fogja kihasználni a benne lévő még ki nem aknázott potenciált. Az AR segítségével az előremutató vállalkozások képesek lesznek arra, hogy javítsák az ügyfeleiknek nyújtott élményt, ami az üzleti lehetőségek és az értékesítés növekedéséhez vezethet.

(Kiemelt kép: Unsplash)

A digitális marketing folyamatosan újabb és újabb megoldásokat vezet be a közönség hatékonyabb bevonására. Az egyik legújabb marketingtrend a kiterjesztett valóság, melynek célja, hogy az ügyfelek számára magával ragadó, személyre szabott élményeket nyújtson, melyek kényelmesek és könnyen is elérhetőek. Az AR marketing egy új és hatékony eszköz (ha jól sáfárkodunk vele és van hozzá megfelelő szakemberünk a csapatunkban), mely segít a vállalkozásoknak a márka értékének növelésében és az elköteleződés fokozásában a „legmeghittebb” módon, a mindig náluk lévő mobileszközeiken keresztül. Az AR marketing azt jelenti, hogy a kiterjesztett valóság technológiát szervesen integráljuk a meglévő marketing tartalmainkba. Alternatívaként egy olyan hatékony stratégiaként is felfogható, mely lehetővé teszi a márkák számára, hogy a vásárlói interakciókban a nagyon szükséges személyes érintkezést is biztosítsák. Ez a technológia más hagyományos marketing taktikákkal együtt használható a márkaismertség előmozdítására, hogy a közönség egyedi, magával ragadó módon ismerje meg termékeinket és szolgáltatásainkat. A kiterjesztett valóság versenyelőnyt biztosít(hat) a márkáknak az „élményalapú” marketing révén, mely a potenciális vásárlók minden érzékszervét meg tudja szólítani, és jobb érzelmi kötődést alakít ki, mint a hagyományos reklámozási módszerek. Azáltal, hogy a fogyasztók jobb személyre szabottsággal léphet kapcsolatba a termékekkel és szolgáltatásokkal, ez a fajta marketing hatékonyan alakít ki a termékkel vagy a szolgáltatással kapcsolatos maradandó emlékeket, melyek növelik a márkaismertséget, a hűséget és a brand értékét is. A kiterjesztett valóság megoldások jobban bevonják és megtartják az ügyfeleket, időt takarítanak meg és egyszerűsítik (és fel is gyorsítják) a vásárlási döntéseket.

A kiterjesztett valóság a marketing fő sodrába került
A kiterjesztett valóság versenyelőnyt biztosít(hat) a márkáknak az „élményalapú” marketing révén, mely a potenciális vásárlók minden érzékszervét meg tudja szólítani (Fotó: Unsplash)

Hagyjuk, hogy a vásárlók kipróbálják a terméket

A potenciális vásárlók mindig is szerették volna kipróbálni a termékeket, mielőtt megvásárolják azokat. A próbafülkék, a kozmetikai minták, az autós tesztvezetések és sok más kapcsolódó koncepció tanúskodik ennek az értékesítési stratégiának a hatékonyságáról. A kiterjesztett vásárlási élmények a kiskereskedelmi iparág egyik legjobban növekvő mai trendje (lehet). Az AR segítségével a leendő vásárlók sminkeket, ruházati cikkeket és számos, az otthonnal kapcsolatos terméket modellezhetnek és próbálhatnak ki anélkül, hogy közvetlenül kapcsolatba kellene lépniük velünk. Az AR kiküszöböli a nagy fizikai raktárkészlet szükségességét is, hogy a vásárlók több tucat vagy akár több száz terméket próbálhassanak fel, vagy „tesztelhessenek”, hogy megtalálják az igényeiknek leginkább megfelelőt. Az utóbbi időben a kozmetikai ipar is lelkesen alkalmazza a kiterjesztett valóságot, az olyan márkák, mint a Sephora, a L’Oreal és a Perfect Corp. partnerséget hoztak létre, hogy vásárlóik digitálisan láthassák, hogyan mutatna rajtuk egy-egy smink. A kiterjesztett valóság különösen értékes a kozmetikumokkal kapcsolatos online értékesítési stratégiák számára, mivel a fogyasztóknak szinte mindig úgy kell megítélniük egy adott sminket, hogy saját magukon modellezik azt. Egy másik terület, ahol az AR-ben rejlik a potenciális lehetőség, a virtuális próbafülke vagy öltöző létrehozása. Amikor ruhavásárlásról van szó, a fülkék mindig is a szükséges rossznak számítanak. A vásárlóknak ruhadarabok halmát kell az öltözőbe cipelniük, majd az alkalmazottaknak folyamatosan vissza kell szállítaniuk a levetett darabokat a megfelelő állványra. Ráadásul egy üzletnek a készlete mindig korlátozott, amikor ruhákat kínál a vásárlóinak felpróbálásra. A kiterjesztett valósággal működő öltöző nagyrészt kiküszöböli ezt a gondot, lehetővé téve a vásárlók számára, hogy egy ujjmozdulattal hozzáférjenek a ruházati cikkek digitális könyvtárához.

A kiterjesztett valóság a marketing fő sodrába került
Az AR segítségével a leendő vásárlók sminkeket, ruházati cikkeket és számos, az otthonnal kapcsolatos terméket modellezhetnek és próbálhatnak ki anélkül, hogy közvetlenül kapcsolatba kellene lépniük velünk (Fotó: Unsplash)

A rögvalóság kibővítése AR segítségével

A kiterjesztett valóság lehetőséget kínál a vállalkozások számára, hogy a fizikai helyszínek és termékek mellé digitális komponenst is hozzáadjanak bónuszként. Az ügyfelek beolvashatnak egy terméket vagy tárgyat, hogy egy olyan AR-élményt jelenítsenek meg, mely vagy arra van szabva, hogy további információkat adjon a termékről, vagy valamilyen kiegészítő, márkával kapcsolatos élményt is nyújtson. Az AR alkalmazása e tekintetben számos iparágra és piacra kiterjedhet. A StubHub jegyértékesítő cég például létrehozott egy kiterjesztett valóság alkalmazást, mely lehetővé tette a felhasználók számára, hogy megtekinthessék a Super Bowl stadionjának 3D-s megjelenítését. A rajongók valós méretben tudják megtapasztalni így a pálya kinézetét a különböző vásárolható helyekről, hogy kiválaszthassák végül a számukra leginkább megfelelő helyet. A Starbucks a kiterjesztett valósághoz fordult, hogy digitalizálja több „legendássá vált” kávézójukban tett látogatás élményét. A felhasználók beolvashatják az üzletben található tárgyakat, hogy hozzáférjenek egy virtuális túrához, mely további információkat közvetít a fizikai helyszín kiegészítéseként. Az autóiparban a Hyundai és a Mercedes is alkalmazza az AR-alkalmazásokat. A Hyundai volt az első, mely „AR-kézikönyvet” készített a járművezetők számára, a Mercedes pedig megfejelve ezt, egy lépéssel tovább vitte ezt a koncepciót. A Mercedes-tulajdonosok hozzáférhetnek a „Kérdezd a Mercedest” nevű funkcióhoz, mely egy mesterséges intelligencia asszisztenst párosít egy kiterjesztett valóság felülettel, hogy megválaszoljon egy sor lehetséges kérdést.

A kiterjesztett valóság a marketing fő sodrába került
A Hyundai volt az első, mely „AR-kézikönyvet” készített a járművezetők számára, a Mercedes pedig megfejelve ezt, egy lépéssel tovább vitte ezt a koncepciót (Fotó: Unsplash)

Márkaépítés új alapokon

A kiterjesztett valóság a „virtuális komponens” hozzáadásával a következő szintre emelheti az olyan márkaépítési anyagokat, mint az analóg névjegykártyák és a brossúrák. A felhasználók a nyomtatott anyagokat mobilkészülékükkel beolvasva számos funkciót érhetnek el, melyekkel több információt kaphatnak, és különböző alternatív módozatokon léphetnek kapcsolatba a márkával. Például a felhasználó beolvashat egy brosúrát a megfelelő helyen, hogy megjelenjen egy videó, mely kiemeli a közölt információk valamely aspektusát, dinamikus elemet hozva a prospektus statikus szövegéhez. Alternatívaként egy névjegykártya is használhatja az AR-t különböző kapcsolattartási lehetőségek bemutatására, melyek lehetővé teszik a felhasználó számára, hogy egyetlen kattintással felvegye a kapcsolatot, akár e-mailben, a LinkedIn-en vagy telefonon keresztül. Az AR-rel feljavított márkaanyagok lehetővé teszik, hogy készítőik dinamikus virtuális elemeket illesszenek a szövegbe, fokozva ezzel az elkötelezettséget.

A kiterjesztett valóság a marketing fő sodrába került
A kiterjesztett valóság a „virtuális komponens” hozzáadásával a következő szintre emelheti a márkaépítési anyagokat (Fotó: Unsplash)

Teremtsünk pezsgést a márkánk körül

A kiterjesztett valóság egy közvetett értékesítési és marketingstratégia részeként is használható. Míg az előző AR-alkalmazások az értékesítést elősegítő közvetlen taktikákra összpontosítottak, az AR magának a márkának a státuszát is növelheti. Egy újszerű, váratlan vagy szórakoztató kiterjesztett valóság-élmény létrehozása – megfelelő kivitelezés esetén – jelentős felhajtást eredményezhet egy ismert és kevésbé neves márka számára is (akár azonnal is). Az AR a legtöbb ember számára viszonylag új jelenség, ami azt jelenti, hogy egy jól megtervezett AR-élmény maradandó emlékeket generál(hat). Mivel az emberek az olyan márkákat részesítik előnyben, melyek boldoggá és elégedetté teszik őket, ez a fajta expozíció és az ügyfelek jóindulata tartósan kifizetődő lehet. Tökéletes példa arra, hogy a kiterjesztett valóságot hogyan használhatjuk fel a hírverés megteremtésére a buszpályaudvaron elhelyezett legendás Pepsi-kampány. A Pepsi lehetővé tette a felhasználók számára, hogy hozzáférjenek egy AR virtuális ablakhoz egy buszpályaudvar fala mellett. A felhasználóknak egy tigris, földönkívüliek és szabadon futkározó robotok látványát nyújtották az AR-vízióban. Azzal, hogy a Pepsi a buszra várakozás unalmát egy kiterjesztett valóságélménnyel fűszerezte, sikerült médiafigyelmet keltenie és egyben erősítenie is a márkáját. Az Uber is követte a ragadós példát egy hasonló kampánnyal Zürichben, AR-élményeket teremtve utasai számára, és több mint egymillió YouTube-nézettséget generálva. Az ehhez hasonló stratégiák alkalmazásával a vállalatok több millió eurót generálhatnak a közösségi médiában akár. A versenypiacon egy kiterjesztett valóság kampány lehet ma az a megkülönböztető elem, mely lehetővé teszi, hogy egy márka kitűnjön társai közül, és tartós figyelmet és ismertséget teremtsen.

A kiterjesztett valóság a marketing fő sodrába került
Az AR a legtöbb ember számára viszonylag új jelenség, ami azt jelenti, hogy egy jól megtervezett AR-élmény maradandó emlékeket generál(hat) (Fotó: Unsplash)

Az AR kihasználása a B2B vállalkozások számára

A kiterjesztett valóság készen áll arra, hogy több szempontból is átalakítsa a B2B ügyfél és értékesítői tapasztalatokat. A B2B értékesítési folyamat mindig is tele volt az ügyfél elvárásai és a szállító által reálisan nyújtható szolgáltatások korlátai közötti „kötélhúzással”. Az AR jelentős javulást hozhat az értékesítési folyamat teljes láncolatában. Az egyik legjelentősebb terület, ahol az AR javíthatja a B2B értékesítést, a dinamikus értékesítési prezentációs anyagok létrehozása. A régi modell szerint az értékesítők brosúrákkal és szórólapokkal, esetleg egy PowerPoint prezentációval voltak csak felszerelve. Ezzel szemben egy olyan értékesítői csapat, mely digitális eszközzel van már felszerelve, ami lehetővé teszi számukra, hogy hozzáférjenek a személyre szabott kiterjesztett valóság alkalmazásokhoz, melyek virtuális 360 fokos betekintést nyújtanak a termékcsaládokba sokkal jobban érvényesülhet. Az AR értékesítési eszközök lehetővé teszik az ügyfelek számára, hogy olyan részletesen lássák a termékeket és interakcióba lépjenek velük, ahogyan csak kívánják, a magas szintű áttekintéstől az egyes alkatrészek szemléletes vizsgálatáig. Azáltal, hogy a terméket behozzák a tárgyalóterembe, a kiterjesztett valóság nagyobb hozzáférést biztosít az ügyfeleknek a döntéshez szükséges információkhoz.

A kiterjesztett valóság a marketing fő sodrába került

Az AR akkor is hatalmas áldás, amikor a testreszabási lehetőségekről van szó. Általános szabályként az ügyfelek minél több testreszabást és kifejezetten rájuk szabott terméket és megoldást keresnek. Ezen igények kezelése a szállítói oldalról nem volt mindig könnyű. A kiterjesztett valóság eszközei megkönnyíthetik, hogy az ügyfelek aktívan részt is vegyenek egyes termékek tervezésében. Ez a hozzájárulás aztán digitálisan, valós időben továbbítható az eladó felé, ami zökkenőmentesebb visszajelzési láncot biztosít, ami ahhoz vezet, hogy az ügyfelek pontosan azt kapják, amit szeretnének. Az AR hidat képezhet a vásárlói elvárások és a szállítói teljesítés között, de egyben nagy hatást gyakorolhat az értékesítés utáni támogatásra is. Az ügyfelek túl gyakran találják magukat a felhasználói kézikönyvekre vagy online tudástárakra hagyatkozva, melyek nem sokat segítenek, vagy nehezen navigálhatóak. Ez frusztrációhoz vezethet, ami azt eredményezheti, hogy máshová viszik majd az üzletet. A kiterjesztett valóság megoldások az ügyféltámogatásban csak most kezdenek elterjedni, de a korai eredmények rendkívül ígéretesek. Az AR kézikönyvektől kezdve a távoli technikai támogatás lehetőségéig az AR lehetőséget kínál arra, hogy az ügyfélszolgálat interaktívabbá és érzékenyebbé váljanak.

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek