A hetvenes-nyolcvanas évek egyik kult egyetemista filmjében az eminens diák mindig az első sorban ül és jegyzetel. Mögötte egyre több csoporttársát váltja fel az akkor modernnek számító orsós felvevő/lejátszó. A diák végül egyedüliként vesz részt órán, mert a tanár mondanivalóját mások nemcsak felveszik, de a tanár helyét is egy bekapcsolt felvevő/lejátszó foglalja el.
A főszereplő anno csodálkozott a helyzeten, azonban a David Game College kísérleti projektjének vezetője, John Dalton igazgató szerint a diákok pozitívan állnak a változáshoz. Az AI lehetővé teszi, hogy saját tempójukban tanuljanak, nem kell lépést tartaniuk az órával, tehát megszűnik a korábban nehezen kezelhető probléma, hogy amit a tanár magyaráz, az az egyik gyerek számára túl gyors, a másiknak viszont túl lassú.
Mennyire tud tanítani a mesterséges intelligencia?
Szakértők szerint a mesterséges intelligencia jelen állapotában nem alkalmas az emberi tanárok kiváltására mivel sem a tudásanyagban, sem a személyes interakció szükséges szintjének biztosításában nem felel meg az emberi munkaerőnek.
Ugyanakkor az Egyesült Királyságban fennálló tanárhiány miatt elképzelhető, hogy más iskolák is követik a David Game College példáját. A szkeptikusok ugyanakkor nem győznek figyelmeztetni, hogy a tinédzseresek számára az ellenőrizetlenül hozzáférhető technológia inkább árt, mint használ, különösen az első években megzavarhatja a tanulók elméjét.
Az iskola nem kizárólag támaszkodik AI-eszközökre. A kísérleti programban részt vevő diákokat három teljes munkaidős tanár támogatja, mint a tanulást segítő „edző”.
Az igazgató azzal is védekezik, hogy a David Game College nem az egyetlen, amely bevezeti a mesterséges intelligenciát az oktatásban. A Harvard például egyik kezdő programozókurzusában már a második félévben alkalmaz AI tanárt. A kurzus szervezői ugyanakkor elismerik, hogy hiába kísérleteznek mind GPT 3,5 és GPT 4 modellekkel, valójában egyik sem elég megbízható. Másik példaként egy Szilícium-völgyi magániskola, Khan Lab School hozható, ahol az Open AI által készített Khanmigo tanítja a gyerekeket.
A csalás a norma?
A szellemet a palackból a ChatGPT mindenki számára elérhetővé tétele engedte ki. A tanárok azóta megosztottak, hogy mennyire hasznos és etikus a diákoknak esszét íratni a mesterséges intelligenciával.
A Study.com online kurzusokat kínáló cég tavalyi felmérés azt mutatta ki, hogy a 18 év feletti diákok 89 százaléka használta már házi feladatainak megírásához, 48 százalékuk pedig teljes tesztet is megoldatott már vele. Érdekes módon azonban a diákok háromnegyede szeretné, ha betiltanák a programot, mert attól tartanak, hogy a csalás válik normává.
Félelmük egyébként annyiban nem alaptalan, hogy a Writable mesterségesintelligencia-alapú szoftver már a tanárok munkáját is átveszi, mivel képes a beadandók értékelésére. Az esszéket átfuttatja a ChatGPT-n, amely javaslatokat fogalmaz meg a szöveg javításához. A probléma, hogy az akadémiai források, adatok nem feltétlen valósak.
A technológia tehát sem tanulás, sem tanítás oldalon nem tart még ott, hogy nélkülözni lehessen az embert. Hadida Grabow szerint egyenesen nem létezik még olyan technológia, amely helyettesítené a hús-vér tanárt. Ugyanakkor el kell ismerni, hogy a nyugati világban egyre csökkenő tanárszakos jelentkezések ellensúlyozására szükség van az új technológiákra. A David Game College projektje tehát egyfajta állatorvosi ló lesz, amely valóban segíthet a diákoknak az egyéni felkészülésben vagy súlyosbítja-e az amúgy is kritikus tanárhiányt.