Az emberiség számára aligha létezik nehezebb feladat, mint a világ végét tanulmányozni és azt, hogy az emberek hogyan reagálnának rá. Egy csapat arra tesz kísérletet, hogy megtalálni a módját annak, hogy az embereket tanulmányozzák a végidők alatt, egy számítógépes játék analógiájával.
A csapat az ArcheAge nevű nyílt világú, többjátékos, online szerepjátékot (MMORPG) használt a kísérlet során. A tanulmányban – ami egy béta teszt alatt zajlott – a játékosokat hagyták, hogy normálisan játszhassanak, teljesítsék a küldetéseket, szintet lépjenek és felszereléseket gyűjtsenek, ahogyan csak akarják. Azonban a 11 hét végén a játékosok tudták, hogy a szerver törlésre kerül, és minden haladásuk és karakterük elveszik.
A csapat azt hitte, hogy a világ törlése jó mutató lehet a valódi világ végére, mivel a játékosoknak nincsenek következményei tetteiknek. Úgy vélték, hogy segíthet megválaszolni a régi kérdéseket arról, hogy az emberek elhagynák-e az erkölcsi ideákat, ha a katasztrófa közeledik.
A csapat több mint 270 millió játékossal kapcsolatos rekordot elemezett, mint például a szintlépési adatok és a küldetésnaplók, hogy lássák, hogyan változott a játékosok viselkedése, amikor tudták, hogy a „világ” véget ér. A játék meglepően békés volt, néhány kilengővel, akik úgy döntöttek, hogy gyilkolási sorozatot indítanak.
„Eredményeink azt mutatják, hogy nincsenek látható vírulens viselkedési változások, de néhány játékos hajlamosabb volt antiszociális viselkedést mutatni (például más játékosok megölésével)” – írta a csapat. „Megállapítottuk továbbá, hogy ellentétben azzal a megnyugtató mondással, hogy „még ha tudnám is, hogy a világ holnap darabokra hull, akkor is elültetném az almafámat”, a játékosok elhagyták karakterfejlődésüket, drasztikusan csökkent a küldetések teljesítése, a szintlépés és a képességváltozások a béta teszt végén.”
Alapvetően, amikor a világ véget ér, valószínűleg nem fogsz sok időt fordítani önmagad fejlesztésére (például testedzésre). A csapat azt írta, hogy azok, akik a játék végéig kitartottak, általában a legbékésebbek voltak, valószínűleg a legnagyobb hűséggel a játék iránt. Ugyanakkor azok az emberek, akik korábban önként elhagyták a játékot, akiket a csapat „elvándorlóknak” nevezett, leginkább antiszociális viselkedést mutattak, például más játékosok megölése, mivel elvesztették „a felelősség és az elkötelezettség érzését”.
Összességében – bár a csapat hangsúlyozza, hogy a tanulmány természetesen korlátos volt azzal, hogy egy videójátékban zajlott –, ennek a világnak a vége viszonylag békés volt és időnként akár pozitív is a pro-szociális viselkedés felbukkanásával a végén.
„Az eredményeink azt mutatják, hogy a társasági csoportok specifikus csevegőcsatornáinak hangulata vidámabbá válik, ahogy közelednek a vég idői” – zárta a csapat beszámolóját. „Továbbá azt is láttuk, hogy a játékosok, akik kitartottak a világ végéig,új társas kapcsolatok alakítottak ki.”