Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

És, ha az AI dönt a munkavállalók felvételében és értékelésében?

MEGOSZTÁS

A válaszadók 62 százaléka úgy véli, hogy a mesterséges intelligencia a következő 20 évben összességében nagy hatással lesz az alkalmazottakra, de sokkal kevesebben gondolják úgy, hogy személyesen is nagy hatással lesz rájuk. Az emberek általában óvatosak és bizonytalanok a mesterséges intelligencia alkalmazását illetően a munkavállalók felvételére és értékelésére.

A Pew Research Center – amely egy független amerikai kutatóintézet – nyomon követi a közvélemény alakulását különböző témákban, áprilisban kiadott egy jelentést arról, hogyan vélekednek általában Amerikában a munkavállalók az AI-ról. 

A technológia az elmúlt években egyre gyakoribb munkahelyi berendezéssé vált. Szerepe pedig valószínűleg növekedni fog, ahogy a mesterséges intelligencia egyre alkalmasabbá válik, köszönhetően az olyan fejlesztéseknek, mint a nagy nyelvi modellek, például a GPT-4 , amelyek a ChatGPT-t és egyre több egyéb eszközt biztosítottak számunkra.

A Pew adatai jelentősek és viszonylag frissek, 11 ezer amerikai munkavállalótól származnak, akikkel tavaly december 12-18. között konzultáltak – éppen akkor, amikor a ChatGPT-mánia is eluralkodott.

A jelentés azt mutatja, hogy a legtöbb dolgozó arra számít, hogy a mesterséges intelligencia átalakítja a toborzást, az elbocsátást és az értékelést. Sokan arról számolnak be, hogy bizonytalanok a változásokkal kapcsolatban és aggódnak a mesterséges intelligencia lehetséges hatásai miatt.

A megkérdezettek 68 százaléka azt várja, hogy a mesterséges intelligencia jelentős hatással lesz a munkavállalókra a következő 20 évben. Érdekes módon azonban csak 28 százalék mondta azt, hogy úgy gondolja, hogy a mesterséges intelligencia személyesen érinti őket, míg 38 százalékuk bizonytalan abban, hogy mi lesz a saját munkájának eredménye.

Ezek a válaszok azt a tényt tükrözik, hogy senki sem tudja igazán, hogy a mesterséges intelligencia hogyan változtat majd munkahelyet és munkát az elkövetkező években. A technológia gyorsan fejlődik és hatása gyakran igen eltérő iparágonként, sőt szerepenként is.

Arra azonban számíthatunk, hogy a technológia jelenlegi felhasználási módjai bővülnek és kifinomultabbak lesznek. Egyes munkaadók már mesterséges intelligencia segítségével szűrik ki az állásra jelentkezőket, míg a vállalkozó szellemű állásvadászok ügyes trükkökkel igyekeznek kijátszani az algoritmusokat. Elméletileg az AI-technológia képes igazságosabbá tenni a munkaerő-felvételt és növelni a munkahelyek sokszínűségét.

Van, ahol már az AI felügyeli a munkavégzést

Már most sok dolgozónak kell olyan mesterséges intelligencia által működtetett rendszer felügyelete alatt kell dolgoznia, amelyek figyelik a termelékenységet és jelzik a helytelen viselkedést. Egyes teherautó-sofőröket és raktári személyzetet kamerák és algoritmusok figyelnek és egyre több irodai dolgozó billentyűleütéseit és egérkattintását naplózza és elemzi algoritmus. Az ilyen típusú adatgyűjtés általában a termelékenység javítását szolgálja, de elembertelenítő és demoralizáló hatású lehet és túl kemény munkára késztetheti az alkalmazottakat, vagy szükségtelen kockázatvállalásra.

A mesterséges intelligencia munkahelyi szerepével kapcsolatos félelem és kétely érthető, mert válaszút előtt állunk. Egyes közgazdászok azzal érvelnek, hogy az AI-rendszerek tervezőinek át kell gondolniuk, hogy termékeik milyen hatással lesznek a dolgozókra, és céljuk a teljesítményük növelése, nem pedig a helyettesítésük . Hasonlóképpen, a munkáltatók többet tehetnek annak érdekében, hogy a munkavállalók nyomon követésére használt eszközök ne okozzanak indokolatlan károkat.

Eddig az AI-eszközöket fejlesztő vállalatok és az azokat használó munkáltatók nem léptek fel a pillanatig, és gyakran olyan rendszerek kegyének teszik ki a dolgozókat, amelyek előnyei kérdésesek. Ideje megállni, és elgondolkodni a munkahelyi mesterséges intelligencia használatán, amely igény a technológia fejlődésével egyre sürgetőbb lesz.

AI a munkavállalók felvételében és értékelésében: ezt gondolják az amerikaiak

  • A többség ellenzi, hogy a munkaadók alkalmazzák a mesterséges intelligenciát a végső felvételi döntések meghozatalában, az alkalmazottak mozgásának nyomon követésében
  • Az amerikaiak körülbelül kétharmada azt mondja, hogy nem akarna állásra jelentkezni, ha mesterséges intelligenciát használnának a munkaerő-felvételi döntések meghozatalához
  • A közvélemény úgy gondolja, hogy a mesterséges intelligencia jobban bánna az emberekkel, ha egyenlő bánásmódban részesíti a jelentkezőket, de nehezen látná meg a jelöltekben rejlő lehetőségeket
  • Segíthet a mesterséges intelligencia a faji és etnikai elfogultság leküzdésében a munkaerő-felvétel során?
  • A megfigyelés, az adatok helytelen kezelése és a félreértelmezések azok a lehetséges következmények, amelyeket a közvélemény előrevetít az AI-kompatibilis munkahelyeken
  • A mesterséges intelligencia munkahelyi használatával kapcsolatos egyes nézetek a jövedelem, a nem, a faj és az etnikai hovatartozás, az életkor és a téma ismertsége szerint különböznek.

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!