(Nyitókép: Pixabay)
Egyértelműnek tűnik, hogy a mesterséges intelligencia (MI) fejlődése komoly hatással lesz az emberi munkára. Az viszont a legkevésbé sem egyértelmű, hogy hogyan és milyen munkákra. Egyes kutatások azonban hasznos útmutatásként szolgálhatnak, hogy mely területeken érdemesebb felkészülni.
A hatás nem feltétlenül jelenti a munkahely elvesztését, vagy annak kockázatát. Lényegében bármi történhet. Történelmi és közelmúltbeli példák alapján pont az ellentéte is valóra válhat – egy 2022-es amerikai tanulmány alapján az automatizációt legmagasabb szinten végrehajtó országokban 2008 és 2018 között nőtt a dolgozók száma, ezekben az országokban a legmagasabb a foglalkoztatás.
Emberi és mesterségesintelligencia-készségek
A kortárs mesterségesintelligencia-fejlesztések csúcsdarabjai, a nagy nyelvi modellek (large language models, LLM) leginkább a telemarketingesek munkáját befolyásolják – derült ki a Princeton Egyetem kutatásából. A kutatást vezető Ed Felten, számítástudományi szakember és kollégái az LLM-ek által leginkább érintett állásokat tanulmányozták, hogy melyekre lehet legnagyobb hatással a technológia.
115 iparág 774 munkakörét vizsgálva, hasonlították össze az MI-alkalmazásokat és az emberi készségeket. A technológiának való kitettség, a hatás számukra se nem negatív, se nem pozitív, hanem az iparág és a munkahely nyelvfeldolgozás hatására történő változásának mértéke.
Az első huszonöt
A tanulmány szerzői az Egyesült Államok Munkaügyi Minisztériumának minden egyes foglalkozást 52 emberi készség szerint leíró adatbázisával dolgoztak. A készségek változatosak, a hallásérzékeléstől a matematikai érvelésig, az erőtől az írásbeli kifejezésig, számos területet lefednek.
Az adott foglalkozás alapján mindegyiket súlyozták, majd készségenként értékelték a nyelvi modellezés relevanciáját. A nyelvmodellezésnek az erőhöz például alig van valami köze, az írásbeli kifejezéshez viszont már annál több.
A pontszámokat súlyozott változókként használták egy, a nyelvi modellezés relevanciáját az egyes foglalkozásokban, iparágakban érintett humán képességek szempontjából összegző egyenletben.
A jogi és a pénzügyi szolgáltatások a legérintettebbek
Ezek alapján derült ki, hogy a telemarketing az LLM-ek térhódítása miatti legérintettebb szakma. Második helyre a főiskolai és egyetemi szinten nyelveket, történelmet, jogot és filozófiát oktató tanárok kerültek. Az első húszba a szociológusok, a politológusok, a pszichológusok és a bírák is bekerültek.
Az utolsó tizenöt
Szakterületekre bontva, a jogi szolgáltatások a legérintettebbek. Az első húszból tizenegy valamilyen módon kapcsolódik a pénzügyekhez: biztonság, biztosítás, könyvelés stb.
Egy hasonló módszerrel dolgozó, a foglalkozásokat és a kitettséget súlyozó korábbi felmérésben a játékot, a gépi látást, a képgenerálást és a zenefelismerést vizsgálva, az derült ki, hogy a biztosítási tanácsadók, a statisztikusok, a genetikai tanácsadók és a pénzügyi szolgáltatások közvetítői, iparágakat tekintve pedig a pénzügyi biztonság, a számvitel és a biztosítás.