Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Virtuális világok – kiszivárogtak a Meta tervei

MEGOSZTÁS

A Meta első, kijelzővel ellátott okosszemüvege 2025-ben érkezhet, míg a cég teljes értékű kiterjesztett valóság szemüvege 2027-ben jelenhet meg a piacon – legalábbis ha megvalósulnak Mark Zuckerberg tervei. A virtuális és kiterjesztett valóság eszközök fejlesztésén már évtizedek óta dolgoznak és az elmúlt tíz évben a technológiai ipar legnagyobb szereplői is megjelentek ebben a szegmensben. Az igazi nagy áttörés azonban eddig elmaradt, viszont a metaverzum létrehozásával kapcsolatos erőfeszítések változást hozhatnak ebben is.

(kiemelt fotó: EnvatoElements)

A Facebook anyavállalata, a Meta virtuális és kiterjesztett valósággal (VR és AR) kapcsolatos terveiről a The Verge osztott meg izgalmas információkat. A portál a Meta Reality Labs több ezer munkatársával megosztott részletek alapján írt arról, hogy milyen elképzelései vannak a cégnek ezen a területen és milyen menetrendet állítottak fel maguknak.

A VR-menetrenddel kapcsolatban a munkatársaknak elmondták, hogy a Meta idén később érkező zászlóshajójának számító Quest 3 headset kétszer vékonyabb, legalább kétszer olyan erős lesz, és valamivel többe fog kerülni, mint a 400 dolláros Quest 2. A nemrég bejelentett Quest Pro-hoz hasonlóan ez is kiemelkedő szerepet fog játszani a kevert valóság élmény biztosításában. A Meta eddig közel 20 millió Quest headsetet adott el – mondta el a The Verge beszámolója szerint Mark Rabkin, a vállalat VR-ért felelős alelnöke az alkalmazottaknak a prezentáció során.

 

A Meta Quest Pro támogatja a kevert valóság élményt. (fotó: Meta)

 

Az új VR headset kapcsán az egyik fő kihívás az lesz, hogy meggyőzzék az embereket, hogy „egy kicsit” több pénzt fizessenek, mint a korábbi modellért. „Be kell bizonyítanunk az embereknek, hogy ez a sok teljesítmény, ez a sok új funkció megéri” – fogalmazott Mark Rabkin hozzátéve, hogy a vegyes valóság fontos értékesítési szempont lesz, és lesz egy új „okos őrző” funkció is, amely segít az eszköz viselőjének a valós világban való navigálásban, miközben hordja a Quest 3-at.

 

VR felhasználók száma

Forrás: eMarketer

(Egyesült Államok, 2021-2025 között, millió)

 

 

Készül a „Szent Grál”

A Quest termékcsaládon kívül a Meta több ezer alkalmazottal dolgozik a jövőbeli AR-szemüvegek és az azokat vezérlő, csuklón viselhető eszközök létrehozásán. A legfontosabb különbség a VR-hez képest az, hogy a vállalat szándéka szerint az AR-szemüvegeket végül egész nap viselni lehet majd és akár az okostelefonokat is helyettesíthetik – írja összeállításában a The Verge. Mark Zuckerberg egyenesen „Szent Grál” eszköznek nevezte ezeket az újfajta készülékeket, amelyek az évtized végére „újradefiniálhatják a technológiával való kapcsolatunkat”.

A keddi menetrend bemutató során Alex Himel, a vállalat AR-ért felelős alelnöke ismertette a 2027-ig szóló terveket. Az első dobás idén ősszel érkezik a Meta kamerával felszerelt okosszemüvegének második generációjával, amelynek elődjét 2021-ben a Ray-Ban anyavállalatával, a Luxottica-val közösen adtak ki.

 

A Ray Bannel készült okosszemüveg a beépített kamerákkal. (fotó: Meta)

Az okosszemüveg harmadik generációja pedig 2025-ben már egy olyan kijelzővel érkezik majd, amire Alex Himel „viewfinder”-ként utalt, és ami lehetővé teszi a bejövő szöveges üzenetek megtekintését, a QR-kódok beolvasását és az idegennyelvű szövegek valós idejű fordítását. A szemüveghez egy csuklón viselhető „neurális interfész” is tartozik majd, amely lehetővé teszi viselője számára, hogy a szemüveget kézmozdulatokkal, például egy képzeletbeli D-padon, ujjmozdulatokkal irányítsa. A szemüveg viselője végül akár virtuális billentyűzetet is használhat majd, és ugyanolyan sebességgel gépelhet, mint amilyet a mobiltelefonok lehetővé tesznek.

Bár a Meta befagyasztotta a levehető kijelzővel és kamerákkal ellátott okosórára vonatkozó terveit, Himel megerősítette, hogy még mindig dolgozik egy másik okosórán, amely a 2025-ös szemüveg mellé készül. „Nem akarjuk, hogy az embereknek választaniuk kelljen a csuklójukon lévő beviteli eszköz és az általuk megszeretett okosóra-funkciók között. Ezért egy neurális interfészes órát építünk” – tette hozzá Himel.

Himel bemutatott a munkatársaknak egy demót a szemüvegről, amelyben egy videóhívás során a szemüveg kamerái a viselőjének előlapi perspektíváját mutatták, miközben az órán lévő kamerából egy szelfi nézet is látható volt. Elmondta, hogy az okosóra opcionális frissítés lesz a szemüveghez mellékelt, párosított neurális csuklópánt mellé, és hogy a szemüveg integrálható lesz a Meta közösségi médiaalkalmazásaival, például a WhatsApp-al, valamint egészségügyi és fitneszfunkciókat is kínál majd.

 

Piaci lehetőségek

A Meta első valódi AR-szemüvege, amelyet a vállalat 8 éve fejleszt Orion kódnéven, technikailag fejlettebb és drágább, és arra tervezték, hogy avatarok kiváló minőségű hologramjait vetítse a valós világra. Himel szerint 2024-ben lesz egy „belső bevezetés” az alkalmazottak számára, hogy tesztelhessék a szemüveget. A nagyközönség számára készült változatot a tervek szerint csak 2027-ben adják ki, amikor a Meta a Himel által „Innovation” névre keresztelt, korai felhasználóknak szánt AR-szemüvegek sorát dobja piacra a kevésbé fejlett okosszemüvegek „Scale” sorozata és a neurális okosóra második generációja mellett.

Alex Himel a The Verge beszámolója szerint a Meta Reality Labs csapatának a piaci lehetőségeket vázolva az évente eladott közel kétmilliárd darab hagyományos szemüveget és több százmillió okosórát emelte ki. A Meta azt tervezi, hogy a meglévő üzleti modelljére, a reklámokra támaszkodva fog pénzt keresni ezekből a jövőbeli készülékekből. Himel elmondta, hogy a vállalat úgy gondolja, hogy a virtuális javak, az opcionális kiegészítők, például a felhőmentés és az AR-hirdetések kombinációjának köszönhetően magasabb átlagos bevételre tehet szert egy felhasználóra vetítve, mint amit jelenleg a közösségi médiában keresnek.

Kemény verseny

A Meta a Quest körüli nehézségek ellenére a virtuális valóság hardverek terén korai vezető pozíciót épített ki magának. Az első, mai szemmel is azonosítható VR headsetek már az 1980-as években elkészültek és jellemzően katonai hasznosítással számoltak a fejlesztők, az 1990-es években viszont már egy új területen bontogatta szárnyait a technológia, mégpedig a videójátékok világában. Az elmúlt egy évtizedben aztán annak lehettünk tanúi, hogy a technológiai szektor több nagy szereplője is elindult a VR és az AR irányába, a Meta mellett olyan nevek tűntek fel, mint a Samsung, a Sony, a HTC. A Sony a PlayStation játékkonzolhoz a közelmúltban már a második generációs VR készülékét adta ki, amit jól fogadtak a játékosok.

A verseny pedig a következő években várhatóan még élesebb lesz, amit a metaverzum létrehozására költött milliárdok is pörgethetnek. Sőt, ahogyan azt korábban az ictglobal.hu is megírta, idén egy olyan meghatározó technológiai vállalat is megjelenhet a szegmensben, amely eddig adós maradt a virtuális világok meghódításával. A Bloomberg információi szerint idén júniusban, a WWDC fejlesztői konferencián debütálhat majd az Apple első VR vagy AR készüléke. A Bloomberg összeállítása szerint eredetileg még a múlt év közepére-második felére várta a piac az Apple első speciális sisakját, később idén januárra, majd áprilisra módosult a bemutatás időpontja. A hírügynökség szerint az újabb, nagyjából két hónapos csúszás hátterében több tényező is van, hardver és szoftver problémák egyaránt felmerültek a fejlesztés során.

Az Apple az elmúlt évtizedekben több termékével is forradalmi változásokat hozott és új irányokat indított el – elég csak az iPhone-ra gondolni, amit 2007-ben jelentettek be -, azonban a virtuális és kiterjesztett valóság területen egyelőre nem jelent meg a társaság saját eszközzel. A Bloomberg beszámolója szerint az előzetes várakozások szerint „Apple Reality Pro” néven futó speciális sisak vagy szemüveg – egyelőre nincs megbízható ábrázolás a készülékről – fejlesztésén évek óta dolgoznak a cégnél.

A múlt év negatív gazdasági hatásai, az energiaválság, az infláció, illetve az orosz-ukrán háború egyébként jelentősen érintette az AR/VR eszközök forgalmát is, az IDC tavaly decemberi becslése szerint 2022-ben nagyjából 9,7 millió ilyen készüléket szállíthattak le világszerte. A jövő azonban lényegesen jobban fest, idén már 31,5 százalékos bővülés várható ezen a területen, és ez a fejlődési tempó megmarad a következő években is. Azonban igazán forradalmi áttörés középtávon nem várható a kutatócég prognózisa szerint, hiszen még 2026-ban is 35,1 millió eszközt szállítanak majd le.

 

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek