(kiemelt fotó: EnvatoElements)
Az elmúlt években a digitalizáció jelentős felgyorsulásának lehettünk tanúi, ami új üzleti lehetőségeket nyitott meg a vállalkozások számára. A trend a mostani gazdasági nehézségek ellenére is várhatóan kitart majd, vagyis egyre többen és egyre többféle dolgot csinálnak majd a világhálón, így érdemes felmérni, hogy mekkora potenciális közönségre számíthatnak az internetes szolgáltatásokat kínáló, vagy erre készülő cégek.
A „Digital 2023” jelentés szerint idén januárban 5,16 milliárd internetező volt a világon, ami azt jelenti, hogy a világ teljes lakosságának 64,4 százaléka volt online. Ez magas értéknek tűnik, azonban az adatok azt mutatják, hogy az elmúlt 12 hónapban mindössze 1,9 százalékkal nőtt az internetfelhasználók száma globális szinten, ami jócskán elmaradt a 2010-es években mért eredménytől. Igaz, a jelentés készítői megjegyezték azt is, hogy az adatszolgáltatásban bekövetkezett késések miatt a tényleges növekedés valószínűleg nagyobb lesz, mint amit ez az adat sugall.
Mindenki netezik
A tanulmány meglehetősen érdekesen fogalmaz azzal kapcsolatban, hogy az egyes országokban mekkora a világhálót használók aránya. Összesen 8 olyan országot jelöltek meg, ahol 99 százalék ez az érték, azt viszont nem adták meg, hogy milyen korú lakosság körében mérték ezt. Az éllovasok között van Írország, Norvégia, Szaúd-Arábia, Svájc, de az Egyesült Királyság és Dél-Korea is jól teljesít.

A spektrum másik végén többek között Dél-Szudán található, ahol a lakosság 93 százaléka offline, de Szomáliában is 90,2 százalék az internetet nem használók aránya, míg Burundiban 89,8 százalék. A negatív csúcstartó viszont valószínűleg Észak-Korea, ahol a lakosságot lényegében elvágták a világhálótól. A legnagyobb offline népesség viszont Indiában található, az országban 730 millió körül van azok száma, akik nem neteznek, a második ebben a mutatóban Kína, közel 375 milliós értékkel.
Az elemzés szerint jelenleg mintegy 2,85 milliárd ember offline világszerte, ami a nethasználat terjedési ütemének lassulása mellett meglehetősen kérdésessé teszi, hogy sikerül-e elérni az ENSZ által kitűzött célt, hogy 2030-ra mindenki használhassa az internetet a világon.
Kevesebb idő online
A „Digital 2023” jelentés egyik leginkább meglepő eredménye, hogy az online töltött időnk éves szinten közel 5 százalékkal csökkent. A GWI adatai azt mutatták, hogy a munkaképes korú internetezők átlagosan közel 7 órát töltöttek naponta az interneten 2022 harmadik negyedévében, ugyanakkor 2022 hasonló időszakában már csak napi 6 óra és 37 perc volt ez az idő.
Ez a legutóbbi adat nagyon közel van a 2019 harmadik negyedévében mért napi átlaghoz – vagyis nem sokkal azelőtt volt ilyen érték, hogy a COVID-19 világjárvány mélyreható változásokat hozott a világ digitális viselkedésében. Az emberek által az internetezéssel töltött átlagos idő azonban nem változott a tavalyi második negyedévhez képest, vagyis az még nem egyértelmű, hogy hosszabb távon is csökkenést láthatunk-e, vagy megállt ez a folyamat.
A kínai “nulla COVID” politika közelmúltbeli enyhítése azonban azt eredményezheti, hogy az ország internetezői az elkövetkező hetekben több időt töltenek a nagyvilágban, és kevesebbet a világhálón. Tekintettel arra, hogy kínai a világ internetfelhasználóinak több mint ötöde, az ő online viselkedésükben bekövetkező bármilyen változás valószínűleg jelentős hatással lesz a globális átlagokra is.
Még mindig vezet a keresés
Miután képet alkothattunk arról, hogyan alakult az online népesség száma és az általuk a világhálón töltött idő, érdemes megnézni azt is, hogy milyen tevékenységeket végeznek az interneten. Nos, igazán nagy változás ebben nem történt, a GWI adatai szerint 10 munkaképes korú internetezőből majdnem 6 (57,8 százalék) még mindig az online forrásokra hagyatkozik, amikor információt keres.
A 16-64 évesek körében a keresést követi a barátokkal és a családdal való kapcsolattartás, amire a netezők 53,7 százaléka használja a világhálót, majd 50,9 százalékkal a hírek és aktuális események követése jön, míg videókért a felhasználók közel fele lép fel a netre.