A használt EV-k piaca gyorsan növekszik, de sok vásárlónak vannak kételyei az akkumulátorok állapotával kapcsolatban. Egy nagykereskedő nemrég tüzetesen megvizsgálta, mennyit számít az életkor és a futásteljesítmény egy-egy használt elektromos autó kapacitásában.
Melyik használt elektromos autó bírja a legtovább?
Az Inside EVs által szemlézett kutatás során a szakértők a nyilvánosan elérhető akkumulátor-állapotjelentéseket (State of Health: SoH) használták fel.
A felmérés azt is kimutatta, hogy a Kia EV6 modell tartja a legjobb eredményt, mert ez a modell rendszeresen elérte a 90 százalékos vagy annál magasabb akkumulátor-állapotot. A tanulmány készítői azért leszögezték:
„Ez valójában nem köthető egy adott autótípushoz vagy gyártóhoz. Inkább a használat és a kopás számít, legalábbis mi így látjuk” – nyilatkozta Martin Reinholdsson tesztmenedzser. „Az életkor, az éghajlat, a vezetési stílus és a töltési rutin: ezek jelentős tényezők a kopás szempontjából.”
Íme, a 10 legjobban teljesítő használt EV – a Kvdbil kutatása alapján:
- Kia EV6
- Kia e-Niro
- Tesla Model Y
- Opel Mokka-e
- Mazda MX-30
- Audi Q4 e-tron
- Fiat 500e
- Volvo XC40 Recharge
- Citroën e-C4
- Volkswagen ID 4
Miért a Kia végzett az élen?
A Kvdbil elemzése tehát arra jutott, hogy a Kia márka két, a Teslát Y-t is maga mögé utasító modellje, az EV6 és a Kia e-Niro akkumulátora volt a legjobb az elektromos modellek között, míg a Kia Sportage és az Optima plug-in hibrid változatai is a teljesen jó akkumulátor-állapotot mutatták.
Bár a kutatás komoly hiányossága, hogy a technológiai különbségeket nem vizsgálta, a pusztán statisztikai adatok egyértelmű különbségeket jeleztek az egyes márkák teljesítményében.
Az elemzés egyben rávilágított arra is, hogy az akkumulátor állapota az egyik legfontosabb tényező a használt elektromos járművek értékelésénél. Azok a modellek, amelyek hosszú távon is képesek megőrizni eredeti kapacitásuk nagy részét, nyilván nagyobb bizalmat élveznek a vásárlók körében.
Lassabban romlanak az akkumulátorok, mint eddig gondoltuk
Nem ez az egyetlen kutatás, amely az utóbbi időben az elektromos járművek élettartamával foglalkozott, és ez nem véletlen: az EV-k és hibridek egyre nagyobb szeletet hasítanak a használtautó-tortából, így a gyártói ígéretek helyett végre a nagy számok is árulkodhatnak a tartósságukról.
A brit Arval tavasszal közölte vizsgálatát, amely során 8300 akkumulátor-állapotra vonatkozó tanúsítványt elemzett. A lízingcég szerint az átlagos akkumulátor-állapot még 200 000 kilométer futásteljesítmény után is közel maradt a 90 százalékhoz.
Nyilván az is számít, ahogyan használjuk az EV-ket és plug-in hibrideket. A kutatásból kiderült, hogy a gyors töltők ritkább használata, az akkumulátor töltöttségi szintjének 10 százalék fölött tartása és legfeljebb 80 százalékig történő feltöltés meghosszabbíthatja az élettartamot.
Ezeknek a tanulmányoknak az eredményei nem csak a vásárlóknak, hanem a gyártóknak is segíthetnek: előbbiek pontosabban tudják, milyen használt járművel kockáztatnak a legkevesebbet, míg utóbbiak örülhetnek, hogy javulnak az elektromos autók maradványértékei, főleg a prémium kategóriában.