Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Nincs több kérdés, megvan, melyik elektromos autó akkumulátora bírja a legtovább

Egy nagy használtautó-kereskedő több mint 1300 elektromos autó akkumulátorát vizsgálta meg. Az eredmények szerint a legtöbb jármű legalább 90 százalékban megőrizte eredeti kapacitását.

A használt EV-k piaca gyorsan növekszik, de sok vásárlónak vannak kételyei az akkumulátorok állapotával kapcsolatban. Egy nagykereskedő nemrég tüzetesen megvizsgálta, mennyit számít az életkor és a futásteljesítmény egy-egy használt elektromos autó kapacitásában.

A Kvdbil nevű svéd használtautó-kereskedő több mint 1300 elektromos és plug-in hibrid autó állapotát elemezte, hogy kiderítse: az akkumulátorok tényleges állapota mennyire tér el az újakétól.

Melyik használt elektromos autó bírja a legtovább?

Az Inside EVs által szemlézett kutatás során a szakértők a nyilvánosan elérhető akkumulátor-állapotjelentéseket (State of Health: SoH) használták fel.

A vizsgálat eredményei szerint az 1366 autó esetében – amelyből 723 teljesen elektromos, 643 pedig plug-in hibrid volt – tízből nyolc legalább 90 százalékban megőrizte eredeti akkumulátorkapacitását.

A felmérés azt is kimutatta, hogy a Kia EV6 modell tartja a legjobb eredményt, mert ez a modell rendszeresen elérte a 90 százalékos vagy annál magasabb akkumulátor-állapotot. A tanulmány készítői azért leszögezték:

az akkumulátor teljesítménye sokkal inkább változik az éghajlat és a használat módja, mint a gyártó technológiája miatt.

„Ez valójában nem köthető egy adott autótípushoz vagy gyártóhoz. Inkább a használat és a kopás számít, legalábbis mi így látjuk” – nyilatkozta Martin Reinholdsson tesztmenedzser. „Az életkor, az éghajlat, a vezetési stílus és a töltési rutin: ezek jelentős tényezők a kopás szempontjából.”

Íme, a 10 legjobban teljesítő használt EV – a Kvdbil kutatása alapján:

  1. Kia EV6
  2. Kia e-Niro
  3. Tesla Model Y
  4. Opel Mokka-e
  5. Mazda MX-30
  6. Audi Q4 e-tron
  7. Fiat 500e
  8. Volvo XC40 Recharge
  9. Citroën e-C4
  10. Volkswagen ID 4

Miért a Kia végzett az élen?

A Kvdbil elemzése tehát arra jutott, hogy a Kia márka két, a Teslát Y-t is maga mögé utasító modellje, az EV6 és a Kia e-Niro akkumulátora volt a legjobb az elektromos modellek között, míg a Kia Sportage és az Optima plug-in hibrid változatai is a teljesen jó akkumulátor-állapotot mutatták.

A tanulmány szerint a dél-koreai márka következetesen magas akkumulátor-állapotot ért el, ami arra utal, hogy a Kia elektromos és hibrid járművei időtállóak, illetve jól bírják a használatot.

Bár a kutatás komoly hiányossága, hogy a technológiai különbségeket nem vizsgálta, a pusztán statisztikai adatok egyértelmű különbségeket jeleztek az egyes márkák teljesítményében.

Az elemzés egyben rávilágított arra is, hogy az akkumulátor állapota az egyik legfontosabb tényező a használt elektromos járművek értékelésénél. Azok a modellek, amelyek hosszú távon is képesek megőrizni eredeti kapacitásuk nagy részét, nyilván nagyobb bizalmat élveznek a vásárlók körében.

Lassabban romlanak az akkumulátorok, mint eddig gondoltuk

Nem ez az egyetlen kutatás, amely az utóbbi időben az elektromos járművek élettartamával foglalkozott, és ez nem véletlen: az EV-k és hibridek egyre nagyobb szeletet hasítanak a használtautó-tortából, így a gyártói ígéretek helyett végre a nagy számok is árulkodhatnak a tartósságukról.

A brit Arval tavasszal közölte vizsgálatát, amely során 8300 akkumulátor-állapotra vonatkozó tanúsítványt elemzett. A lízingcég szerint az átlagos akkumulátor-állapot még 200 000 kilométer futásteljesítmény után is közel maradt a 90 százalékhoz.

Ez azt mutatja, hogy az elektromos autók akkumulátorai sokkal lassabban romlanak, mint ahogy korábban feltételeztük.

Nyilván az is számít, ahogyan használjuk az EV-ket és plug-in hibrideket. A kutatásból kiderült, hogy a gyors töltők ritkább használata, az akkumulátor töltöttségi szintjének 10 százalék fölött tartása és legfeljebb 80 százalékig történő feltöltés meghosszabbíthatja az élettartamot.

Ezeknek a tanulmányoknak az eredményei nem csak a vásárlóknak, hanem a gyártóknak is segíthetnek: előbbiek pontosabban tudják, milyen használt járművel kockáztatnak a legkevesebbet, míg utóbbiak örülhetnek, hogy javulnak az elektromos autók maradványértékei, főleg a prémium kategóriában.

Ha a vásárlók látják, hogy a használt elektromos autók még sok év és több százezer kilométer után is megbízható teljesítményt nyújtanak, az növelheti a beléjük vetett bizalmat a használtpiacon.

Címlapkép: JUICE / Unsplash

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!