A COVID-járvány érkezése robbanásszerű fejlődést hozott az mobilhasználatban is, hiszen a megszokott szórakozási formáktól elzárt, otthonaikba zárkózó emberek tömegei számára lett az egyik fő szórakozási, kikapcsolódási eszköz az okostelefon. Ráadásul az elmúlt években számos országban a 4G-s lefedettség szinte teljeskörűvé vált és ha nem is a remélt tempóban, de folyamatosan épülnek már az 5G-s hálózatok is.
Ez a trend egyben azt is eredményezte, hogy jelentősen nőtt a mobilalkalmazások használata, letöltése, illetve az egész köréjük épülő ökoszisztéma üzleti lehetőségei is bővültek. A 2022-es év sok helyen a COVID miatti korlátozások teljes, vagy szinte teljes feloldását hozta, így érthető módon az emberek újra a valós életben keresték az élményeket. Ennek ellenére a Data.ai most megjelent „State of mobile 2023” tanulmánya szerint tavaly sem csökkent a mobilalkalmazások népszerűsége és egészen elképesztő mennyiségű időt töltött használatukkal az emberiség.
Több mint 5 órát mobilozunk
Az elemzés szerint globálisan összesen 4100 milliárd órát használtuk a mobiltelefonjainkat 2022-ben, vagyis naponta 11,2 milliárd órát. Ez egyébként éves összevetésben 9 százalékos növekedést jelentett. Ezek szinte felfoghatatlanul nagy számok, de ha egyénre lebontva vizsgáljuk a helyzetet, akkor is megdöbbentő adatokat kapunk. A Data.ai a 20 legnagyobb mobilos piacot elemezve arra jutott, hogy az ott élők tavaly naponta átlagosan 5 óra 2 percet használták a mobiljukat. Ez 3 százalékkal múlta felül a 2021-es értéket és sokatmondó, hogy 2020-hoz képest 9 százalékos növekedést jelentett.
Az egy felhasználóra jutó, mobilozással töltött napi átlagos idő
Forrás: Data.ai (óra, 2022)
Még nagyobb volt a fejlődés a letöltött applikációk számát vizsgálva, a nagy alkalmazásboltokból összesen 255 milliárd alkalmazást töltöttek le a felhasználók, ez már 11 százalékos bővülésnek számított 2021-hez viszonyítva. Ugyanakkor a bevételekben már nem mutatkozott meg ez a fejlődés sőt, amióta a Data.ai elemzi a piacot először fordult elő, hogy csökkent az alkalmazásboltokban elköltött összeg. Tavaly egyébként 167 milliárd dollár volt ez a tétel, ami 2021-el összevetve 2 százalékos visszaesés. Az elemzés szerint ez a játékok esetében bekövetkezett csökkenésre vezethető vissza, az egyéb kategóriák és az előfizetések esetében rekordköltést mértek a kutatócég szakemberei.
A tanulmány arra is kitért, hogy melyek a legnagyobb mobilos piacok, legalábbis az alkalmazásokból származó bevétel alapján. Ebben a mutatóban Kína jókora fölénnyel vezet, 58 milliárd dollárt hagytak az alkalmazásboltokban a távol-keleti ország lakói a múlt évben. A második helyen az Egyesült Államok található ebben a mutatóban, 42,19 milliárd dollárral, míg a harmadik Japán, 17,77 milliárd dolláros piaccal.
Özönlenek a hirdetések
Nem meglepő módon az intenzív mobilhasználat és a telefonnal töltött rengeteg idő a hirdetők figyelmét is felkeltette, így évről-évre egyre többet költenek mobilra optimalizált reklámokra. Tavaly ez az összeg már 336 milliárd dollár volt, ha egy országnak ekkora lenne a GDP-je, azzal a 44. lenne a globális ranglistán. Ez egyébként 14 százalékos fejlődés volt 2021-el összevetve és a prognózis szerint idén már 360 milliárd dollár fölött lehet a mobilos hirdetési piac.
Globális mobilos hirdetési költés
Forrás: Data.ai (milliárd dollár)
Ha a legnépszerűbb kategóriákat vizsgáljuk azt láthatjuk, hogy a szórakozás, azon belül is a videós tartalmak mozgatják meg leginkább a mobilozókat. Az OTT (streaming) appok mind a letöltések számában, mind a bevételben az első helyen végeztek a múlt évben. Ebben a kategóriában a Netflix volt a legnépszerűbb mobilalkalmazás. Összesen 7,24 milliárd dollárnyi bevételt hoztak ezek az appok, ebben a mutatóban viszont a Disney+ teljesített a legjobban.
Ahogyan arról már volt szó, az alkalmazásokra költött összeg csökkent tavaly, ez abban is megmutatkozott például, hogy míg 2021-ben még 13 milliárdos – vagyis egymilliárd dollár feletti bevételt hozó app volt -, addig a múlt évben már csak 10. Ezek közül hat valamilyen játék volt, a többi egyéb kategóriákból került ki.
Az éllovasok
Természetesen a Data.ai a mobilpiacról szóló elemzésében kitért arra is, hogy melyek voltak a legnépszerűbb és legtöbb bevételt hozó appok. Nos, a letöltések alapján a játékokat nem számítva az Instagram végzett az első helyen a TikTok és a Facebook előtt. A fogyasztói költéseket vizsgálva már igencsak más sorrendet találunk, ebben a mutatóban a TikTok volt az első 2022-ben, a YouTube és a Tinder előtt.
A játékok között a Subway Surfers nyerte a versenyt a letöltések számát vizsgálva a Free Fire és a Ludo King előtt, míg a felhasználói költések alapján a Honor of Kings végzett az első helyen a Genshin Impactot és a Candy Crush Saga-t megelőzve.