Kiemelt kép: Envato Elements
Kolumbia karibi-parti Magdalena megyéjének közigazgatási bírósága, az egyik kétórás meghallgatáson közlekedési vitának adott helyet: helyi szakszervezet perelte be a rendőrséget. Az eset különlegessége, hogy nem fizikai térben, hanem virtuális valóságban történt, az érintetteket avatárok képviselték, például Maria Quinones Triana bírót klasszikus fekete talárba öltözött digitális hasonmás jelenítette meg.
Az országban először tartottak bírósági tárgyalást a metaverzumban – Zoomon és a Google videokonferenciáján volt már rá példa –, és bizakodnak, hogy a premiert újabbak követik. Ítélethirdetésre ugyanott kerül majd sor. Egyelőre csak kísérlet, de ha beválik, nyilvánvalóan lesz folytatása. A technikai hibáktól, bizarr kameramozgásoktól, torzított hangoktól és arcoktól hemzsegő korábbi kísérletekkel ellentétben, a február tizenötödikei tárgyalás szinte hibátlanul ment le.
Kolumbia a világon elsők között tesztelte jogi célokra az immerzív virtuális közeget, és igyekeztek a lehető legéletszerűbbé tenni.
Irány a metaverzum!
De mi az a mostanában olyan gyakran emlegetett, a Facebook Metává változása, Zuckerberg közösségihálózat-jövőlátomásának bejelentése, 2021 ősze óta abszolút trendivé vált metaverzum, amelynek a kiépítésében egyelőre a Meta és a Microsoft a két fő rivális?
Matthew Ball, az Epyllion holdingtársaság vezérigazgatója, és a 2022-es Metaverzum – Így forradalmasítja a valóságunkat a virtuális világ könyv szerzője adta rá az eddigi legkimerítőbb és legpontosabb definíciót: „Valós időben renderelt 3D-s virtuális világok hatalmas méretű és interoperábilis hálózata, amelyet egyidejűleg és perzisztensen használhat lényegében korlátlan számú felhasználó, akik a jelenlétüket egyéni módon, valamint – identitásukra, múltjukra, jogosultságaikra, az általuk birtokolt tárgyakra, kommunikációjukra és pénzügyeikre vonatkozó – adatfolyamatossággal tapasztalják meg.” Ball szándékosan hagyta ki az utóbbi években a metaverzummal együtt emlegetett „decentralizáció”, „Web3” és „blokklánc” kifejezéseket, amelyek ugyan összekapcsolhatók, de a párhuzamok ellenére sem azonosíthatók vele: a szerverek központosítottan működnek, Web3-hoz nem feltétlenül kell 3D, a metaverzumnak nincs szüksége blokkláncokra.
Avatár (Kép: Envato Elements)
Mások másként határozzák meg, konszenzus sincs róla, és valójában kiforrott metaverzum sincs még, csak hozzá vezető, azt előlegező kísérletek, platformok. Képzeljük el, hogy szemüvegünk virtuálisan felnagyítja munkahelyünket, és fizikálisan nem kell ott lennünk. Ez a munkahely nem valódi, de nagyon közel van a valósághoz, mert a metaverzum-technológiák fejlődésével a virtuálisan kiterjesztett tér egyre inkább olyanná válik, mint az eredeti. A 3D-s közeg a hibrid és a digitális tér a kiterjesztett és a virtuális valóságon, AR-en (augmented reality) és VR-en (virtual reality) alapuló együttese. A felhasználók összejöhetnek, bármilyen hozzáférhető tevékenységet végezhetnek a virtuálisan összekapcsolt közegben – digitális tárgyakkal, NFT-kkel (non-fungible token, nem helyettesíthető zseton), avatárokkal és csomó mással.
A metaverzum nem játék
Az újabb fejlesztések a dolgok internetének (Internet-of-Things), mesterséges intelligenciának (MI) és holografikus megtestesüléseinknek a metaverzumba integrálását vetítik előre. Egyes vélemények szerint az internet és a közösségi média soron következő állomása, ami ugyan vitatható, mert nem feltétlenül csak a metaverzumból fognak állni, az viszont biztos, hogy az új tér világszerte változatos üzleti lehetőségeket, számtalan felhasználási opciót kínál már 2023-ban is.
3D-s történetmeséléssel hatékonyabbá teszi a hirdetéseket, cégeknek biztosítja digitális rendezvények szervezését, részvételüket ezeken a rendezvényeken. Márkák földrajzi határok nélkül folytathatnak benne interakciókat globális közönségükkel, és a digitális pénztárcák jóvoltából, vállalatok tranzakciókat bonyolíthatnak a terebélyesedő virtuális ökoszisztémában. Egyre többen fektetnek bele, vállalkozások üzleti modelljük és ügyfeleik speciális érdekeinek megfelelően használják a metaverzum-alkalmazásokat, többféleképpen húzhatnak hasznot a térből.
Headset (Kép: Envato Elements)
A metaverzum ezer és egy szállal kapcsolódik a játékokhoz, nem létezne nélkülük, mégis más irány, és ugyan törvényszerűen játszhatunk benne, de nem játékcélok határozzák meg. A szektor mindenesetre az első és a legfontosabb befektetők közé tartozik, és például a népszerű The Sandbox, az Axie Infinity és mások szépen szemléltetik a metaverzum-játékok speciális karakterét: a komplex közösségi térben az összes felhasználó kapcsolatban áll egymással, a résztvevők használhatnak, nyerhetnek kriptovalutát, az architektúra kompatibilis a játékon belüli NFT-eszközökkel (amelyek folyamatos tulajdonjogát specifikálják), a játékosok könnyedén váltogathatják a kommunikációs formákat.
A virtuális turizmus az egyik legnépszerűbb leendő alkalmazás – különösen azoknak, akik nem engedhetik meg maguknak a messzi földre utazást. A 360 fokos túrák majdnem olyan élethűek, mintha a helyszínen járnánk. A Thomas Cook ügynökség már el is indította a VR Nyaralást; a „próbáld ki repülés előtt” potenciális utazóknak lehet hasznos, segíthet eldönteniük, hova menjenek, menjenek-e oda.
Az iskolapadtól a csatatérig
Az oktatásban szintén komoly lehetőségek rejlenek, diákok élőben nézhetnek kísérleteket, intenzívebb az élmény, több háttér-információhoz jutnak hozzá. Egy New Yorki iskola diákjai például (cseppet sem meglepő módon) szívesebben tanulják a csillagászatot virtuális űrhajón, mint osztályteremben. A Microsoft Mesh kevertvalóság-platformján a Hololens headsetet viselő tanárok, diákok 3D-s avatárokkal kommunikálhatnak egymással.
Távmunkára több cég használ már metaverzum-szerű alkalmazást, a világjárvány alatt fellendült a szektor. A Nike, az Intel vagy a YouTube és persze feltörekvő startupok alkalmazottjai is megtapasztalták a virtuális hivatalokat, esetleg tréningeket is vettek már részt.
Abban a tényben sincs semmi meglepő, hogy ingatlanügynökök kedvelik a technológiát. Inkább az lenne furcsa, ha idegenkednének tőle. Helyszíni kiszállás nélkül mutathatják be a házakat, míg a potenciális vásárló valósidőben, aprólékosan szemügyre leendő otthonát.
A telemedicina elképzelés tovább bővül a metaverzummal, míg a bank- és pénzügyi szektorban különösen a kriptovaluták és az új fintech megoldások profitálhatnak belőle, az adatok vizuális megjelenítésével személyesebb a szolgáltatás-élmény.
Virtuális fantáziavilág (Kép: Envato Elements)
A katonai szektor a VR-hez hasonlóan, a metaverzum első alkalmazói közé tartozik. A taktikai AR (TAR) az éjszakai látást biztosító szemüvegekre hasonlít, de több náluk: bővíti a lehetőségeiket – egyszerre helyettesítve a kézi GPS-t és a szemüveget, megmutatja a katona, szövetséges és ellenséges erők pontos elhelyezkedését. Egy másik alkalmazás, a Szintetikus Gyakorló Környezet élethű tréning-élményt kínáló, immerzív közeg, ahol fizikailag és pszichológiailag egyaránt intenzív csatákban edződhetnek a bakák.
A gyártásban kockázatos közegek szimulálásával és a bennük végzett tréningekkel növelhetik a biztonságot, illetve előzetes óvintézkedéseket vezethetnek be, tehát veszélyes szituációk, balesetek előzhetők meg a metaverzummal. Azonban nem ez a legnépszerűbb alkalmazás, hanem azok, amelyekkel hosszabb távon is jobb termékek gyárthatók, könnyebbé tehető az előállításuk: a headsettel a gyártó részletesen vizsgálhatja a tárgyat, pontosabban előkészítheti üzemek telepítését, dönthet a helyszínükről. A technológia legismertebb ipari alkalmazója a Ford.
Kolumbia, 2023
„Az élmény sokkal valóságosabb, mint egy videohívás, egyszerűen elképesztő, Ha például a Zoomot használjuk, sokan kikapcsolják a kamerájukat, és fogalmunk sincs, mit csinálnak” – magyarázza a kolumbiai bíró, majd ismételten kifejtette a virtuális törvényszék alkotmányos legitimitását, ám azt is elmondta, hogy nem volt népszerű, a nézők hetven százalékának nem tetszett.
Juan David Gutierrez, a bogotái Rosario Egyetem tanára szerint a metaverzum jogi alkalmazása nagyon hosszú folyamat lesz. Jelenleg kevesen rendelkeznek a szükséges hardverrel, és a rendszer túlzsúfoltsága ellenére sem fér hozzá mindenki az igazságszolgáltatáshoz. Quinones egyetért vele, ugyanakkor kiemelte, hogy egyes esetekben különösen hasznos, ha a résztvevők fizikai jelenlét nélkül oszthatják meg egymással ugyanazt a teret.