(Kiemelt fotó: Unsplash+)
Az influenszerek évek óta viharszerűen veszik be a közösségi médiát. Láttunk már videókat, képeket és cikkeket lelkes „híres” emberekről, akik termékeket dobozolnak ki, elmondják a véleményüket, és gyakorlatilag mindent ajánlanak. Ráadásul ez egy milliárdos iparággá érett. A marketingesek tavaly 2,23 milliárd dollárt költöttek influenszer marketingre az Instagramon, 1 millió dollárt a YouTube-on és 775 millió dollárt a TikTokon. És néhány cég ma már kizárólag ennek a fajta marketingnek köszönhetően létezik.
Miért haldokol(hat)nak az influenszerek?
Nem titok, hogy a legtöbb influenszer hazugságokkal teli életet él, hogy lekösse a követői figyelmét, különösen az Instagramon. Amikor elkezdték, az influenszerek fő célja az volt, hogy olyan tökéletessé tegyék az életüket, hogy mások is meg akarják vásárolni a termékeiket, hogy olyan jól nézzenek ki, mint ők. 2015-ben egy 600.000 követővel rendelkező ausztrál influenszer esete vírusként terjedt, mert leleplezte az összes képét, és azt, hogy mit kellett tennie, hogy „tökéletesen nézzen ki” mindegyik fotón, mielőtt törölte volna a fiókját. És onnantól kezdve az influenszerek fokozatosan kezdték elveszíteni a hitelességüket. Jelenleg az influenszerek olyan emberek csoportját erősítik, akikről úgy érezzük, hogy tőlünk eltérő valóságban élnek, egy buborékban. És az „önszeretet” népszerűségének és a hálózatok körüli folyamatos figyelemfelkeltő kampányoknak köszönhetően az emberek elvesztették érdeklődésüket az ilyen típusú személyek iránt, olyannyira, hogy nevetségesnek tartják őket. Ma már az influenszereket inkább azért tapsolják meg, mert megpróbálják magukat természetes és hétköznapi emberként megmutatni, mint azért, mert fényűzéssel és hazugságokkal teli életet mutatnak.

És emiatt apránként „haldokolnak”, helyet adva egy új embercsoportnak, akik kihasználják ezt a több millió dolláros üzletet, ami nagy lehetőséget teremt számunkra (a hétköznapi emberek). Azt mondják, hogy az „egyszeri” emberek már nem akarnak tanácsot kapni olyan személyektől, mint Jeff Bezos vagy Elon Musk. Most inkább a szomszédjukról szeretnének hallani, aki most vett házat, és sok gondja volt a fürdőszobával, vagy a legjobb barátjuktól, aki mindent elvesztett egy rossz üzlet miatt. Igazi tanácsokat szeretnének kapni a hozzájuk hasonló hétköznapi emberektől. Senki sem akarja tudni, hogy egy milliomos hogyan vett egy Lamborghini-t, hacsak nem a szórakoztatás miatt. És most, ami működik, az az oktatás főként. Az emberek valódi tanácsokat akarnak a hétköznapi emberektől, mert ez az, amit meg tudnak ismételni a saját életükben is. Emellett sok embernek már nem tetszik, ahogy a hamis influenszerek kinéznek (irreális testek és túl sok műtét és Photoshop, hogy tökéletesnek tűnjenek), mert ez elbizonytalanítja őket. Ezért voltak olyan sikeresek a testpozitív kampányok, és ezért veszítették el a hatókörüket bizonyos területeken, mint például a TikTok, melynek pozitívabb a közönsége, mely több tartalmat szeretne normális dolgokat végző emberektől, mint a rendkívüli életet élő influenszerektől. Minél valódibbnak tűnsz, annál többen fognak kapcsolódni a tartalmaidhoz.

A virtuális személyiségek felemelkedése a közösségi médiában
A közösségi média területén egy lenyűgöző és magával ragadó jelenség egyre nagyobb lendületet vesz. Ezek a virtuális személyiségek a mesterséges intelligencia figyelemre méltó képességeinek köszönhetően forradalmasítják azt, ahogyan a különböző platformokon a tartalmakat érzékeljük és azokkal foglalkozunk. Az MI-influenszerek megjelenése szorosan kapcsolódik az MI-technológia elképesztő fejlődéséhez, különösen a természetes nyelvi feldolgozás és a képgenerálás területein. A mesterséges intelligencia rendszerek e jelentős előrelépései lehetővé teszik hatalmas adathalmazok elemzését, és megkönnyítik a szövegeket, képeket, sőt videókat is tartalmazó, figyelemre méltóan hiteles tartalmak létrehozását. Ez a döbbenetes fejlődés megnyitotta az utat az MI-befolyásolók megjelenése előtt, akiknek képességei vetekszenek emberi társaikéval a megnyerő és élethű tartalom létrehozásában. Ezeket a képességeket gondosan megválasztott személyiségjegyekkel és esztétikával integrálva az MI-influenszerek aprólékosan kidolgozottak, hogy utánozzák a valódi emberi társaik hitelességét és elkötelezettségét, és elképesztően meggyőző módon ragadják magukkal a közönséget.

Az MI-technológia szerepe
Az MI-influenszer létrehozása gépi tanulási algoritmusok, mélytanulási modellek és adatképzés kombinációját foglalja magában. Az MI-rendszert nagy adathalmazokkal táplálják az ember által generált tartalmakból, melyeket megtanul elemezni és utánozni. A kiemelkedő emberi befolyásolók által mutatott bonyolult mintákba, preferenciákba és viselkedésmódokba való elmélyüléssel az MI-rendszer olyan mély megértésre tesz szert, mely lehetővé teszi számára, hogy az egyedi stílusát és hangnemét tükröző tartalmat hozzon létre. Ez az aprólékos figyelem a részletekre képessé teszi az MI-influenszereket arra, hogy olyan meggyőző tartalmat hozzanak létre, mely rezonál a közönségükre, megragadva annak lényegét, ami az emberi influenszereket magával ragadóvá teszi. Ráadásul ezek a technológia által vezérelt személyiségek úgy vannak programozva, hogy aktívan kapcsolatba lépjenek követőikkel, válaszoljanak a megjegyzésekre, részt vegyenek értelmes beszélgetésekben, és akár együttműködéseket alakítsanak ki más influenszerekkel is. Ennek eredményeképpen interaktív és dinamikus közösségi médiajelenlétet alakítanak ki, mely magával ragadja és bevonja növekvő közönségüket.

Az MI-influenszerek vonzereje
Felmerülhet a kérdés, hogy vajon miért nyernek egyre nagyobb teret az MI-influenszerek? A népszerűség növekedése számos kulcsfontosságú tényezőnek tulajdonítható, melyek hozzájárultak a növekvő népszerűségükhöz. Az egyik elsődleges tényező az az egyedülálló lehetőség, melyet a márkák és a marketingesek számára jelentenek, hogy felerősítsék elérésüket és kapcsolatot teremtsenek egy jelentősen szélesebb közönségbázissal. A hagyományos befolyásolókkal való együttműködéseket az elérhetőségük és a földrajzi korlátok határolják be. Az MI-influenszerek azonban nem rendelkeznek ilyen korlátozásokkal. Különböző időzónákon és nyelveken keresztül is kapcsolatba tudnak lépni a közönséggel, lehetővé téve a márkák számára a globális elérést.
Másodszor, az MI-befolyásolók következetességet és megbízhatóságot kínálnak. Az emberi influenszerek hangulatában, érdeklődésében vagy elérhetőségében ingadozhatnak. Ezzel szemben az MI-társaik következetesen, előre meghatározott paraméterek szerint tudnak tartalmat szolgáltatni, így megbízható és kiszámítható jelenlétet biztosítanak a márkák számára. Emellett az MI-influenszerek teljes kreatív kontrollt tesznek lehetővé. Az emberi influenszereknek saját véleményük, preferenciáik és korlátaik lehetnek, melyek befolyásolhatják a márka üzeneteit. Az MI-változatuk, mivel digitális alkotások, be tudják tartani a márka irányelveit, és személyes elfogultságok vagy külső tényezők nélkül egységes márkaképet közvetíthetnek.
A közösségi média marketingre gyakorolt hatásuk
Az MI-influenszerek megjelenése felforgatta a közösségi médiamarketinget. A márkák egyre gyakrabban működnek együtt MI-befolyásolókkal, hogy termékeiket és szolgáltatásaikat népszerűsítsék. Ezek az együttműködések magukban foglalják a szponzorált tartalmakat, a márka jóváhagyásait és a termékelhelyezéseket. Az MI-influenszerek egyedi és futurisztikus marketingmegközelítést biztosítanak, mely magával ragadja a közönséget és elkötelezettséget generál. Ezen túlmenően értékes betekintést és elemzést nyújtanak. Az MI-alapú algoritmusok segítségével képesek a közönség demográfiai adataira, elkötelezettségi mintáira és preferenciáira vonatkozó átfogó adatok gyűjtésére és elemzésére is. Ezek az értékes információk lehetővé teszik a márkák számára, hogy finomítsák marketingstratégiáikat, azonosítsák a konkrét célközönséget, és az optimális hatás és visszhang érdekében testre szabják tartalmaikat.

Etikai megfontolások
Miközben a mesterséges intelligencia befolyásolóinak térnyerése izgalmas lehetőségeket kínál, etikai aggályokat is felvet. Az átláthatóság kulcsfontosságúvá válik, mivel a közönségnek tisztában kell lennie azzal, hogy emberi influenszerrel vagy MI által létrehozott személyiséggel lép-e kapcsolatba. A bizalom fenntartásához és az influenszer marketing etikus gyakorlatának biztosításához egyértelmű közzétételre és címkézésre van szükség. Egy másik aggály a hitelességgel és a valódisággal kapcsolatos. A mesterséges intelligencia influenszerek, mivel digitális alkotások, nem rendelkeznek olyan hiteles tapasztalatokkal és érzelmekkel, mint az emberi társaik. A közönség megkérdőjelezheti a tartalmuk őszinteségét és az együttműködésük mögött meghúzódó indítékokat. A kereskedelmi érdekek és a valódi elkötelezettség közötti egyensúly megtalálása olyan kihívás, amellyel mind az MI-influenszereknek, mind a márkáknak meg kell küzdeniük.

A virtuális influenszerek jövője
Az MI technológia fejlődésével párhuzamosan folyamatos fejlődésre és innovációra számíthatunk az MI-influenszerek területén. Fedezzünk fel néhány potenciális trendet és izgalmas lehetőséget, melyek ebben a lenyűgöző virtuális birodalomban előttünk áll(hat)nak:
Fokozott realizmus
Az MI-technológia tovább fog fejlődni, ami még valósághűbb és megkülönböztethetetlenebb MI-befolyásolókat eredményez. A természetes nyelvfeldolgozás és a képgenerálás terén elért fejlődés hozzájárul majd olyan virtuális személyiségek létrehozásához, melyek megjelenésükben, viselkedésükben és beszédükben nagyon hasonlítanak az emberekre.
Személyre és testreszabott tartalmak
A mesterséges intelligencia-befolyásolók egyre inkább az egyes felhasználókra szabhatóvá válhatnak. A felhasználói adatok és preferenciák elemzésével az MI-rendszerek olyan tartalmakat hozhatnak létre, melyek kifejezetten az egyes felhasználókhoz szólnak, növelve az elkötelezettséget és a relevanciát.

Érzelmi intelligencia
A jövőbeli mesterséges intelligenciával rendelkező befolyásolók érzelmi intelligenciával rendelkezhetnek, jobban megérthetik az emberi érzelmeket és hatékonyabban reagálhatnak rájuk. Ez magában foglalhatja a hangnem és az empátia felismerését, valamint a válaszok megfelelő kiigazítását, ami mélyebb kapcsolatokat eredményezhet a közönséggel.
Virtuális befolyásolói együttműködések
Tanúi lehetünk az MI-influenszerek és az emberi társaik közötti együttműködéseknek, elmosva a virtuális és a valós személyiségek közötti határokat. Ezek az együttműködések mindkét entitás erősségeit kihasználhatják, ötvözve az emberi influenszerek kreativitását és hitelességét az MI-influenszerek következetességével és megbízhatóságával.
Az MI-influenszerek mint márkanagykövetek
Az MI-technológia fejlődésével az MI-influenszerek márkanagykövetekké válhatnak, akik különböző platformokon képviselik a vállalatokat. Virtuális jelenlétük a közönségadatok elemzésére való képességükkel párosulva célzott és hatásos marketingkampányokat eredményezhet.

A befolyásolói kultúrára gyakorolt hatásuk
Az MI-influenszerek térnyerése kétségtelenül hatással van a hagyományos befolyásolói kultúrára. Az emberi influenszereknek versenytársakkal kell szembenézniük, az MI-társaikkal, de lehetőségük van arra is, hogy elfogadják a technológiát és együttműködjenek velük. Ez az együttműködés innovatív tartalomkészítéshez, nagyobb eléréshez és a közönség fokozott bevonásához vezethet. Emellett az MI-influenszerek inspirációs forrásként szolgálhatnak az emberi társaik számára, arra ösztönözve őket, hogy új kreatív utakat fedezzenek fel és kísérletezzenek tartalmaikkal. A mesterséges intelligencia és az emberi influenszerek együttélése dinamikus és sokszínű influenszer-ökoszisztémát hoz létre.

A jövő már elkezdődött
A mesterséges intelligenciával rendelkező influenszerek újradefiniálják a közösségi médiát, új lehetőségeket kínálva a márkák, a marketingesek és a közönség számára egyaránt. Ezek az MI-technológiával működtetett virtuális személyiségek egyedülálló lehetőségeket kínálnak a globális elérés, a következetes tartalomkészítés és az értékes közönség-ismeretek terén. Bár az etikai megfontolások és a hitelesség továbbra is fontos tényezők maradnak, az MI-befolyásolók potenciálja a közösségi média marketing és az elköteleződés fokozásában tagadhatatlan. Ahogy az MI-technológia pályája tovább bontakozik, kulcsfontosságú, hogy elfogadjuk a határtalan lehetőségeket és megértsük az influenszer kultúra folyamatosan változó dinamikáját. Az MI-influenszerek felemelkedése új fejezetet jelent a technológia és a közösségi média konvergenciájában, mélyrehatóan átalakítva érzékelésünket, interakciónkat és fogékonyságunkat a virtuális személyiségek hatása iránt.