Az év eleje a legjobb időpont arra, hogy az elemzők, piackutatók megfogalmazzák, hogy egyes iparágakban mire lehet számítani a jövőben, ennek megfelelően szép számmal találkozhattunk az elmúlt hetekben ilyen jellegű összeállításokkal a hazai és nemzetközi sajtóban. A világ egyik legismertebb, a technológiai szektorra specializálódott piackutatócége, a Gartner tegnap hozta nyilvánosságra, hogy várakozásaik szerint a 2025-ig terjedő időszakban milyen jelentősebb tényezők formálják a technológiai szektort, mire lesz érdemes különösen odafigyelniük a megoldásszállítóknak.
A társaság elemzése szerint a következő évek meghatározó trendjei alapvetően három jelenség köré csoportosulnak: a vállalkozások egyre nagyobb mértékben támaszkodnak a technológiára, a technológia révén új lehetőségek nyílnak meg számukra, és természetesen számolni kell a külső makrogazdasági és geopolitikai tényezőkkel is.
„A digitalizáció térhódítása a zavaró jelenségek ellenére is folytatódik, és a technológiai szolgáltatóknak vezető szerep jut ebben a folyamatban. Ebben az évben a technológiai szektorban dolgozó vezetőknek meg kell teremteniük az egyensúlyt a rövid távú tervezés és a hosszú távú stratégia között, hogy a gazdaságot érő közvetlen sokkok és az üzleti életet alakító alapvető, válságközeli állapotot okozó erők ellenére talpon maradjanak” – mutatott rá Rajesh Kandaswamy, a Gartner szakértője.
A technológia demokratizálódása
A technológia demokratizálódása lehetővé teszi a nem informatikai dolgozók számára, hogy saját technológiát keressenek, válasszanak, implementáljanak és azt testreszabják. Ez a trend lehetőséget kínál arra, hogy az amatőr fejlesztők és üzleti technológusok új csoportjának igényeit kielégítsék. A Gartner előrejelzése szerint 2025-re az összes sikeres, újonnan megjelenő technológiai megoldás 55 százalékát a vállalatokon belül „nem hagyományos” – például az IT-n kívüli – vásárlóknak fogják szállítani, ami lehetővé teszi a gyártók számára, hogy új piacokon terjeszkedjenek és új ügyfélkapcsolatokat alakítsanak ki.
Közös vállalati technológia-beszerzés
A föderatív vásárlási folyamatban a vásárlási döntéseket az egész vállalat képviselői hozzák meg. A technológia demokratizálódása miatt a közös vállalati technológia vásárlás egyre gyorsabban terjed, mivel a Gartner nemrégiben végzett felmérése szerint a vevők mindössze 26 százaléka számolt be arról, hogy az ilyen beszerzéseket kizárólag az IT részleg finanszírozza.
Termékvezérelt növekedés
A termékvezérelt növekedés (PLG) olyan piacrajutási stratégia, amelyben a felhasználók ingyenes termékajánlatok vagy interaktív vagy automatizált bemutatók révén tapasztalják meg azt az értéket, amit az adott termék nyújt. Ezután a felhasználók vagy közvetlenül vásárlóvá alakulnak át, vagy pedig az ő támogatásuk és befolyásuk segíti az értékesítés növelését. A Gartner prognózisa szerint 2025-re az SaaS-szolgáltatók (szoftver mint szolgáltatás) 95 százaléka az önkiszolgáló PLG valamelyik formáját fogja alkalmazni az új ügyfelek megszerzésére.
A PLG a B2C technológiai világban elért sikerek után a B2B szegmensben is egyre jobban érvényesül. Ez a módszer a hagyományos vevőorientált, felülről lefelé irányuló marketing- és értékesítési stratégiákhoz képest csökkentheti az ügyfélszerzés költségeit és lerövidítheti az értékesítési ciklusokat.
Innovációs társ-ökoszisztémák
Egy újonnan kialakuló gyakorlat, melynek során a technológiai megoldásszállítók egy innovációs ökoszisztémát alakítanak ki, külsős partnereket is bevonva a fejlesztési munkába és folyamatba. Ez azzal az előnnyel jár, hogy a több helyről érkező képességekkel, tudással még gyorsabban és eredményesebben tudják kiszolgálni az ügyfelek részéről jelentkező igényeket.
Digitális piacterek
A vásárlók a digitális piactereket használják, hogy egyszerűen megtalálják, beszerezzék, bevezessék és integrálják a vállalat életébe a technológiai megoldásokat. A technológiai és szolgáltató cégek egyre nagyobb mértékben fektetnek be a piaci értékesítési csatornáikba, mivel növekedési lehetőségeket és versenyelőnyt keresnek. A digitális piactér lerövidíti a piacra jutási időt, kiterjeszti a célszegmensek elérését, bővíti a partneri ökoszisztémát és felgyorsítja az értékesítési ciklust.
Intelligens alkalmazások
Az intelligens alkalmazások a tanulás, az alkalmazkodás és az új ötletek és eredmények generálása révén értéket teremtenek és felforgatják a piacokat. A generatív mesterséges intelligencia (MI) például egy olyan feltörekvő technológia, amely az intelligens alkalmazásokon belüli kereskedelmi felhasználásra gyorsan teret nyer. A generatív MI képes újszerű médiatartalmak (beleértve a szöveget, képet, videót és hangot), szintetikus adatok és fizikai tárgyak modelljeinek előállítására.
Metaverzum technológiák a marketing és az ügyfélélmény támogatására
A metaverzum technológiák gyorsan teret nyernek a marketingben az egyedi élmények, a hatásos interakciók és az újszerű elköteleződés megteremtése érdekében. A Gartner prognózisa szerint 2027-re a nagy szervezetek több mint 40 százaléka világszerte a Web3, a térbeli számítástechnika és a digitális ikrek kombinációját fogja használni a metaverzum-alapú projektekben, amelyek célja a bevételek növelése. A B2B marketingeseknek lehetőségük van arra, hogy a metaverzum technológiákat és az általuk nyújtott magával ragadó élményeket alkalmazzák az ügyfelek elérésének és elkötelezettségének bővítésére, valamint az ügyfélélmény növelésére. A korai alkalmazók a metaverzum technológiákat többek között virtuális terekben történő rendezvények megtartására, belső és külső értékesítési találkozók lebonyolítására, termékek bemutatására használják majd.
Fenntartható üzlet
A technológiai szolgáltatóknak fejlődniük kell annak érdekében, hogy termékeik fenntarthatóbbak legyenek, mivel így tudják kiszolgálni az ügyfelek oldaláról jelentkező egyre nagyobb igényt a fenntartható működésüket támogató megoldásokra. A Gartner nemrégiben végzett felmérése szerint a vezetők 42 százaléka a fenntarthatósági törekvéseket is kihasználja az innováció, a piaci megkülönböztetés és a vállalati növekedés előmozdítására. A kutatócég előrejelzése szerint 2025-re azok a technológiai szolgáltatók, amelyek számszerűsíteni tudják kínálatuk pozitív hozzájárulását az ügyfelek fenntarthatósági célkitűzéseihez, 20 százalékkal növelni fogják a megbízás-elnyerési arányukat.
Tech-nacionalizmus
A globalizációtól a merkantilizmus irányába mutató tendencia következtében a globális piacok egyre inkább lokalizálódnak, ami hatással van a globális technológiai ökoszisztémákra. Az országok a digitális szuverenitásuk megőrzését segítő jogszabályokat vezetnek be, ami hatással van az elérhető technológiákra is. Erre a trendre válaszul a termékfejlesztést irányítóknak egyensúlyt kell teremteniük az egyes országszintű lokalizációs igények kielégítése és a termék jövedelmezősége között.
Globális IT-piac
Forrás: Gartner
(milliárd dollár)