(Kiemelt kép: Unsplash)
Sokan nem tudják, az első marketing emailt az 1970-es évek végén küldték, amikor Gary Thuerk, marketingvezető néhány száz kéretlen emailt küldött, hogy cégének számítógépes termékeit megpróbálja reklámozni. Több mint 40 évvel később sok minden megváltozott, de ma már bevett gyakorlat, hogy több ezer emailt küldenek egyszerre nap mint nap a vállalkozások. A hírlevelezés évtizedekkel ezelőtti kezdete óta számos új marketingcsatorna is megjelent viszont. Hiába tört be többfajta közösségi média, ezt a régi-új műfajt nem lehet kihagyni, 2023-ban még mindig az egyik legnépszerűbb és leghatékonyabb módja annak, hogy elérjük potenciális közönségünket.
Az email kulcsszerepet játszhat a gazdasági bizonytalanság időszakában
Nem titok, minden alkalommal, amikor a gazdaság instabil időszakba kerül (recesszió, stagfláció), a vállalatok azonnal átnézik a marketing költségvetésüket, hogy megtalálják azokat a területeket, melyeket lefaraghatnak, persze azért úgy sáfárkodva, hogy a befektetés arányos megtérülés (ROI) megmaradjon. De vajon tényleg meg is kell ezt a lépést idén is tenniük? Az évek során a kutatások azt boncolgatták, hogy azok a cégek, melyek recesszió idején is fenntartják egészséges és stabil marketingbefektetéseiket, nagyobb valószínűséggel fogják megelőzni versenytársaikat is. Így csatornáink teljesítményének mérése és folyamatos elemzése egy gazdasági vészhelyzet idején természetes és ajánlott gyakorlat. Persze nem árt annak az ismerete, hogy melyik működik ezek közül a legjobban a márkánk számára, hiszen ez a kulcsfontosságú annak biztosításához, hogy az értékes marketingköltéseinket helyesen fektettük be.
Felejtsük el a megnyitási arányokat
Ha volt valami, amit 2022-ben kénytelenek voltunk elfogadni, akkor az az volt, hogy a megnyitási arányok nem az email marketing mindenek fölött álló elemei már. Az évek során a hírlevelező cégek következetesen csak a megnyitási arányokat vették a figyelembe a siker egyetlen kulcsfontosságú mutatójaként. De az új adatvédelmi funkciók megjelenésével, melyek elfedik az IP-aktivitást (az Apple Mail adatvédelmi irányelv), ezek meglehetősen megbízhatatlanná váltak. Miközben mindenki azon igyekezet, hogy a bot-tevékenységet és az automatikus elköteleződést kizárják a megnyitási mérőszámaikból, az adatvédelmi beállítások megjelenése arra kényszerítette a marketingszakembereket, hogy újragondolják, mit is mérnek pontosan az email kampányaik kiküldésekor. 2023-ban így a vállalatoknak hatékonyabb nyomkövetést kell bevezetniük, hogy a levél megnyitásokon túlmenően valóban mérjék is az egyes emailek hatását céljaik elérése érdekében. Ehhez a márkáknak egyértelműen meg kell határozniuk az attribúciós modelleket és az UTM paraméterezéseken keresztül olyan nyomon követési lehetőségeket is, melyek ténylegesen segítenek meghatározni, hogy mi is történik az emailek megnyitása után. A megnyitási arányokon kívül számos olyan mérőszámot használhatunk hírleveles kampányaink hatékonyságának mérésére, ilyen lehet például az átkattintási, konverziós, a visszalépési és a leiratkozási arány is. E mérőszámok mellett olyan tényezőket is figyelembe kell venni, mint az email tartalmának minősége és az üzenetek relevanciája a címzettek számára. A különböző mérőszámok kombinációjának vizsgálatával lehet csak teljesebb képet kapni marketingkampányunk hatékonyságáról.
A „hiper” éve
Mivel ma már egy átlag felhasználó több mint 20%-ka naponta legalább 50 emailt kap, az egyszerű személyre szabási vagy szegmentálási technikák már nem elégségesek. Az ügyfelek olyan, valóban releváns élményeket követelnek, melyek értéket is nyújtanak számukra. A Salesforce nemrégiben készült tanulmánya szerint a globális fogyasztók 73%-ka elvárja, hogy a márkák egyedi igényeiknek és elvárásaiknak megfelelően álljanak a rendelkezésükre (és ha lehet mindig). Az email adataink gazdagítása azonban mindig is kihívást jelentett a marketingesek számára, főként technikai szempontból (az utóbbi években pedig az új adatvédelmi előírások miatt is). Hogyan tehetjük relevánsabbá üzeneteinket, mikor az új adatvédelmi irányelvek miatt az ügyféladatok egyre ritkábbak és nehezebben beszerezhetőek? 2023-ban a hiper-szegmentálás és a hiper-személyre szabás lesz az új norma az email marketingben (de ezt egyensúlyba kell hozni az ügyfelek magánéletének tiszteletben tartásával is mindig, ne feledjük!). A személyre szabott emailek kialakításának kulcsa az ügyfél teljes életciklusa során a nulladik felek (zero party data) adatainak felhasználásában rejlik, vagyis az olyan adatokban, melyeket szabadon megoszt (a vásárlási szándékot, a személyes kontextust és azt, hogy mint egyén hogyan szeretné, ha a márka felismerné őt), és így ténylegesen lehetővé teszi számunkra, hogy relevánsabb üzeneteket és ajánlatokat nyújtsunk számukra. A megfelelő adatok bekérése a regisztrációs folyamat során így már lehetővé teszi a márkák számára, hogy relevánsabb módon kapcsolódjanak felhasználóikhoz anélkül, hogy úgy éreznék, mintha valaki bele „kukucskálna” az életükbe egy titkos ablakon keresztül.
Az interaktivitás kulcsfontosságú lesz
Néhány éve már az interaktivitás volt az e-mail marketing Szent Grálja. Ez sokszor volt inkább egy misztikus jövőkép, és meglehetősen elérhetetlen marketinges álom. De a hírleveles szoftverfejlesztők nem adták fel azt, hogy segítsenek a kiküldött leveleiknek kitűnni a bejövő üzenetek közül (MailerLite, Mailchimp és társai). Úgy tűnik, mintha idén az interaktivitás térnyerés ismét terítékre kerülne és működni is fog végre. A legnagyobb kihívás persze az lesz, hogy valóban ténylegesen a felhasználói élményt szolgálja majd, és lehetővé tudja-e tenni a feliratkozók számára, hogy az emailt el nem hagyva végezzenek el különböző, a márkához kapcsolódó műveleteket is. Legyünk őszinték, a feliratkozóink figyelméért küzdeni a „postaládáikban” elég nehéz kihívás. Még nehezebb rávenni őket, hogy egy-egy oldalra kattintsanak egy-egy művelet elvégzéséhez. A cél így az email interaktivitás optimalizálása, hogy a címzettek a postaládájukból való kilépés nélkül válaszolhassanak egy felmérésre az emailen belül, vagy foglalhassanak időpontot egy orvoshoz, vagy szállítási határidőt foglaljanak. Ez teszi majd lehetővé a márkák számára, hogy csökkentsék a lemorzsolódást és azokat a további lépéseket, melyek egyértelműen negatív hatással lehetnének a ROI-ra. A carousel-hirdetések, avagy a reklámok rotációja, a különböző kattintással megnyitható elemek, sőt az interaktív játékok azok, melyeknek a márkához kapcsolódó dizájn megjelenésén túl más céljuk is lehet, 2023-ban sokkal gyakrabban fogjuk használni is őket. Vagyis minden eddiginél fontosabb lesz az interaktív emailek kihasználása. Ehhez a marketingesek olyan technológiákat használhatnak, mint az AMP for Email, amivel dinamikus frissítéseket hozhatnak létre szállítási értesítésekhez, időpont-emlékeztetőkhöz és sok máshoz. Ez a megoldás lehetővé teszi a címzettek számára már, hogy közvetlenül a postaládájukban tegyenek lépéseket, és ez segíti a kreatív szakembereket is abban, hogy meg tudják különböztetni márkájukat a versenytársaiktól, és összességében erősebb kapcsolatot alakítsanak ki ügyfeleikkel.
Az MI itt is csak segíthet
A ChatGPT jött, látott és látszólag győzött, mert nincs már olyan nap egy hónapja, amikor nem arról vitáznak valamilyen social media felületen és egyéb médiában, hogy vajon az MI elveszi, vagy totálisan átalakítja az összes fehérgalléros munkakört, melyet ma még emberi erőforrással oldanak meg a vállalatok. A mesterséges intelligencia-piac 2023-ra 38%-os növekedést prognosztizál korifeusai szerint. Így az MI ijesztő lehet a hagyományos marketingesek számára első hallásra, de inkább értékes eszközzé lehet idomítani, mely megkönnyítheti a hírlevelezésben utazók életét és további sikereket és nóvumokat biztosíthat az ágazat számára. Mert nem kell félni, az MI nem fogja leváltani a hírlevelező szakembereket, de az alkalmazása és a lehetőségeiből való tanulás csak segíthet abban, hogy megkülönböztessék magukat azoktól, akik túlságosan félnek elfogadni ezt a jövőtrendet. A mesterséges intelligencia így segíthet jobb döntéseket hozni, kezdve az erőteljes tárgysorok létrehozásának támogatásától a legjobb időpontok kiválasztásáig, mikor is kell az e-mailt a postaládákba eljuttatni. 2023-ban így kötelező eszközzé válik, és a marketingeseknek bővíteniük kell készségeiket, hogy a lehető legtöbbet hozhassák ki ebből a megkerülhetetlen és nélkülözhetetlen eszközből. Az MI-t már alkalmazhatjuk hírlevelek vizuális gondozására is, de a vásárlók bevonására és a személyre szabott vásárlási élmény megteremtésére is. A mesterséges intelligencia segíthet az adatok ellenőrzésében, de meg tudja „jósolni” a feliratkozók viselkedését és az éppen aktuális trendeket, melyeket követhetnek. Egyes MI-s szoftvermegoldások még arra is képesek, hogy javaslatokat tegyenek arra vonatkozóan, hogyan és mi javíthatná az ügyfeleink elköteleződését.