Sok tervezőnek és márkának integrálnia kell a legújabb technológiákat a gyártás, a marketing és a hordhatóság határainak feszegetéséhez, mivel a vásárlók valós élete egyre inkább összefonódik a digitális világgal. A mesterséges intelligenciától a mobil kereskedelmen át a blokklánc térnyeréséig összeállítottunk egy listát a mai divat legfontosabb technológiai vívmányairól.
Mesterséges intelligencia
Az elmúlt években a márkák az AI-t használták ügyfeleik vásárlási élményének javítására, adatok elemzésére, eladások növelésére, trendek előrejelzésére és készletekkel kapcsolatos útmutatás nyújtására. Az üzletekben chatbotokat és érintőképernyőket használnak a vásárlói élmény javítása és a személyre szabott termékjavaslatok érdekében. Szinte lehetetlen felkeresni egy divatmárka webhelyét, ahol nincs valamilyen mesterséges intelligencia alapú csevegési technológia, amelyet a vásárlói élmény javítására használnak. A mesterséges intelligencia mögött meghúzódó technológia olyan algoritmusokat tartalmaz, amelyek nyomon követik az ügyfelek tartózkodási helyeit, hogy a megfelelő termékeket kínálják fel.
Bár ezek az ügyfélszolgálati technológiai eszközök ígéretesek, a trendek előrejelzése és az ellátási lánc menedzsmentje az AI legjövedelmezőbb módjai közé tartozik. Például a valós idejű készletkövetés kulcsfontosságúvá vált a márkák számára, mivel időt takarítanak meg, és hatékony raktárkezelést és műveleteket tesznek lehetővé.
Továbbá, ha kombináljuk a készletkövetést a mesterséges intelligencia hatékony adat-előrejelző eszközeivel a trendek előrejelzéshez, a márkák jelentős versenyelőnyhöz juthatnak. Ahelyett, hogy pusztán az előrejelzés hagyományos módszereire hagyatkozna – ami megfigyelést és adatgyűjtést igényel a divattervezőktől, trendfigyelőktől és influencerektől – a márkák azonnal hozzáférhetnek azokhoz az adatokhoz, amelyek lehetővé teszik a megfelelő stílusok és mennyiségek időben történő megtervezését.
A SITCH FI, brit divatmárka olyan automatizált ruhatártervező eszközzel rukkolt elő, amely az analitika segítségével rögzíti női vásárlói vásárlásait, és egy virtuális gardróbban vezeti be őket. A platform azt is lehetővé teszi a nők számára, hogy ruhatárukból különböző outfitteket alkossanak, és akár több mint 10 ezer üzlet közül is választhathassanak vásárlásaikhoz.
Az Edited, egy londoni székhelyű vállalat élő adatelemző szoftvert biztosít, hogy kiskereskedői ügyfeleik azonnal hozzáférjenek a teljes piaci adatokhoz. Az olyan nagy márkákat is lenyűgözte ez az alkalmazás, mint a Boohoo, a Tommy Hilfiger és a Marni,amelyik így pillanatok alatt képesek szintetizálni a globális piacot.
Egy másik érdekes példa az Intelligence Node, amely lehetővé teszi a felhasználók számára a trendek valós idejű nyomon követését. A vásárlók megadhatnak konkrét kulcsszavakat, felhasználói navigációs mintákat, ársávokat stb. Az Intelligence Node AI-vezérelt keresési platform lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy nyomon kövessék a termékek pontos vagy legközelebbi egyezéseit, ami felbecsülhetetlen értékű betekintést nyújthat a versenytársak hasonló termékpalettájába.

Az élő videók streamelése életünk részévé vált. A virtuális eseményektől a fitneszig az Instagram-vásárlás átvette a 2022-es COVID utáni piacot. Az 5G új streaming médiaformátumokat tesz lehetővé, nagyfelbontású grafikával. Mostantól a vásárlók „felpróbálhatják a terveket” vásárlás előtt. Egyes márkák, mint például a Tommy Hilfiger és a Gucci, digitális bemutatótermeket kínálnak a piac étvágyának felmérésére. Egyesek, például a Taylor Stitch, lehetővé teszik az ügyfelek számára, hogy a gyártás megkezdése előtt előrendeljék a digitális terveket. Hasonlóképpen, sok kizárólag online szemüveggyártó cég, mint például a Firmoo és a Glasses Direct, szintén kínál egy digitális „próbáld ki a vásárlás előtt” szolgáltatást, amely lehetővé teszi a fogyasztóknak, hogy az elköteleződés előtt vizualizálják az arcukon lévő kereteket.
Történelmileg a divattrend előrejelzése kizárólag a korábbi trendekre támaszkodott a jövő előrejelzése érdekében. Az olyan új technológiák, mint a Heuritech, meghatározzák a közönségpaneleket a közösségi médiában. A jövőbeli trendek előrejelzése érdekében képfelismerő technológiát alkalmaz a közösségi média képeire, hogy hozzáférjen a szövetek formáihoz, nyomataihoz, színeihez és tulajdonságaihoz.
A Google is bevezetett egy hasonló kísérletet a Zalando német divatmárkával együttműködve. Egy neurális hálózatot arra képeztek ki, hogy megértse a stíluspreferenciákat, a színeket és a textúrákat. Ezt követően az algoritmust a felhasználók egyedi igényei alapján tervezte meg a termékajánlatot. Létezik még az IBM és a Fashion Institute of Technology együttműködési projektje is, amely Reimagine Retail néven ismert, amely csúcstechnológiás IBM AI-eszközöket használ a divatipar valós idejű trendjei, divatos formák, színek és stílusok jelzésére.
Ezek a technológiák rávilágítanak arra, hogy a mesterséges intelligencia a divatipar jövőbeli fejlesztéseinek bástyája és mindent formál a trend-előrejelzéstől egészen addig, hogy a fogyasztók hogyan látják és vásárolják meg a termékeket.
Új szövetek
A színeket megváltoztató nyomtatott objektumok legújabb interációi közé tartozik az MIT kutatói által létrehozott ColorFab 3D rendszer . Ez a technológia „fotokróm tintákkal” nyomtat 3D-s objektumokat, amelyek bizonyos hullámhosszú UV-fény hatására megváltoztatják a színüket.
A Google rajongói hamarosan a digitális technológiai óriás által készített ruhákat is viselhetik. A Project Jacquard – amely a Google ATAP laborjából (Advanced Technology and Projects) származik –, elektromos vezető szálak gyűjteménye, amelyek érintésre érzékeny textíliát alkotnak.
A Project Jacquard mögött álló csapat a színváltást is lehetővé tevő technológián is dolgozik, ez az EBB. A tervek szerint a textilek egy napon úgy programozhatók, hogy megváltoztassék színüket, ha a hangulatunk vagy a környezetünk változik. Az Ebb-anyagok sok olyan tevékenységben is részt vehetnek, amelyeket jelenleg a telefonunkon végzünk: például, ha bejövő hívást kap valaki, az ingén lévő mandzsetta színe megváltozik.
Ez rávilágít arra, hogy az újszerű szövetek szó szerint átalakítják a mindennap viselt ruhadarabokat.

Kép forrása: Google Jacquard
… és itt van az IoT is
Ez az egyik legizgalmasabb, feltörekvő technológiai trend a divatpiacon. A mindennapi divat évről évre folyamatosan javul, hogy tükrözze mindennapi életünk valóságát. Ez a legvilágosabban a ruházati technológia és a hordható kütyük izgalmas fejlődésében volt látható. Ezek odáig mentek, hogy befolyásolják azt, hogyan tapasztaljuk meg környezetünket, hogyan kommunikálunk másokkal és testünkkel, így a kényelem szónak teljesen új értelmet nyer.
Az intelligens ruházat, a hordható eszközök, a többfunkciós dizájn és az érzékelő sportruházat hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt években. Ahogy valódi életünk egyre inkább keveredik a virtuális létezéssel, sok tervező kísérletezik és feszegeti a hordhatóság korlátait.
Az Internet of Things (IoT) lehetővé teszi az adatmegosztást, a készletkezelést, a biztonságot, valamint a hatékonyság és a termelékenység növelését. Sok vállalkozás figyelembe veszi az IoT-t az ügyfélélmény javításában, mivel lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy a szó szoros értelmében magukkal vigyék az internetet és az adatmegosztást a nap mint nap.
Olyan új fejlesztések is megjelennek, amelyek megpróbálják pótolni a hiányosságokat ezen az egészségvezérelt piacon. Például a NADI X jóganadrágok, amelyek beépített érzékelőkkel korrigálják a felhasználók testtartását azáltal, hogy vibrálnak, miközben jógapózban mozognak.
Az IoT legizgalmasabb újításai közül néhány az egészséggel kapcsolatos. A Hexoskin például nyomon követi a pulzusszámát és a hőmérsékletét. Olyan zoknikat is gyártanak, amelyek számolják a lépéseket, kalóriákat és egyéb adatokat.
Eközben a Fuseprojects erősítő ruhái segítenek az izomdisztrófiában szenvedő időseknek járni, állni és hosszabb ideig aktívak maradni. Mindezek az adatok hasznosak lesznek az orvosok és egészségügyi szolgáltatók számára, hogy segítsenek betegeiknek.
Egy másik érdekes példa arra, hogy a technológia a ruházati cikkekbe beépül, a LOOMIA. A San Francisco-i székhelyű textilipari vállalat lágy, rugalmas áramköröket hoz létre, amelyek beágyazhatók a textíliákba fűtési, világítási, érzékelési vagy adatkövetési alkalmazásokhoz.
A piacon elérhető új szoftvereszközöknek köszönhetően a márkák és a gyárak valós idejű visszajelzéseket és figyelmeztetéseket kaphatnak a cégektől a hibákról vagy a sérült árukról. Ez segít nekik pénzt megtakarítani, kiküszöbölni a hulladékot és a megfelelő termékeket a megfelelő időben szállítani. Azt is lehetővé teszi számukra, hogy maximalizálják az ügyfelek elégedettségét azáltal, hogy azonnal felismerik a potenciális üzleti fenyegetéseket.
Ilyen például az IQMS- hez hasonló menedzsmentszoftver. A vállalati erőforrás-tervező (ERP) szoftvert a gyártásban használják a termelési adatok valós idejű monitorozására és gyűjtésére a termékek gyártása közben. A felhőalapú számítástechnika térnyerése például új utakat nyitott az együttműködéseknek, lehetővé téve a gyárak és a vállalatok számára, hogy a világ számos pontjáról egyszerre dolgozzanak együtt. Ez lehetővé teszi számukra, hogy hozzáférjenek a releváns adatokhoz, amely gyorsabb és hatékonyabb kommunikációt tesz lehetővé. A felhő alapú ellátásilánc-menedzsment megoldások értéke 2023-ra meghaladja majd a 11 milliárd dollárt, ami hangsúlyozza, hogy mennyire fontos a gyors adatkezelésre való átállás.
A gyárakkal való kommunikáció és gyártás optimalizálása esetén a Techpacker segít racionalizálni és automatizálni a teljes folyamatot. Felhőalapú szoftvere lehetővé teszi, hogy a tervezőcsapatokban és gyárakban mindenki valós időben tájékozódjon a technológiai csomagok változásairól. Ez kiküszöböli a teljes manuális folyamatot és az állandó e-mailezést, így a technológiai csomagok létrehozása 70 százalékkal gyorsabb, mint a hagyományos módszerek. Ezt az új Illustrator Plug-In is mutatja, amely felhőalapú szoftveren keresztül importálja a terveket. Ez kulcsfontosságú az olyan PLM-technikák népszerűsítésében, amelyek fenntarthatóan irányítják a vállalkozást számos elosztási csatornán keresztül. A Techpacker alkalmazás lehetővé teszi a divatcsapatok és gyártóik számára, hogy valós időben irányítsák a termékfejlesztést.

Kép forrása: Project Jacquard Google
Mobil kereskedelem
A mobil technológia napról napra egyre fejlettebb. Az Insta-vásárlástól az intelligens pénztárcákig a mobil kereskedelem a legjobb technológiai eszköz. Nemcsak mindennapi életünkre volt hatással, de az e-kereskedelem egyik leggyorsabban növekvő ágazatává vált. Ennek az az oka, hogy okostelefonjaink használata online vásárláshoz egyre könnyebbé válik. Az olyan digitális pénztárca opciókkal, mint az Apple és az Android Pay, amelyek folyamatosan új technológiákkal, például ujjlenyomat- és arcfelismeréssel újítanak, készen állnak arra, hogy a kiskereskedelmi vásárlások preferált fizetési eszközévé váljanak. Valójában a BigCommerce szerint három ezredfordulósból kettő szívesebben vásárol online, mint egy üzletben.
Ha az e-kereskedelem növekedésén túlmenően a közösségi médiát is bevetjük (például az Instagram vásárlási funkcióinak márkái jelen lehetnek ügyfeleik kedvenc csatornáin egy teljesen integrált digitális kereskedelmi kínálattal. Ez nagyobb láthatóságot biztosít számukra és több lehetőség az eladásra. Hasonlóképpen, a fenntartható fashion appok, mint a Vinted és a Depop, meghódították a piacot, felváltva a használtruha árusításának hagyományos útjait, például az eBay-t és a Gumtree-t. Ezek a mobil értékesítési oldalak forradalmasították az online értékesítési iparágat, bemutatva, hogy a mobil kereskedelem a divatipar minden aspektusát megújítja.
Virtuális és kiterjesztett valóság
A kiskereskedelem fizikai és online világának ötvözése a virtuális valóság egyik legizgalmasabb alkalmazása. Ez minden bizonnyal igaz a divatiparra: a VR egyik széles körben elterjedt alkalmazása, lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy virtuálisan felpróbálják a ruhákat. Ez nagyobb pontosságot biztosít a testreszabott mérési funkcióknak köszönhetően és a kiterjesztett valóság technológiáját is alkalmazza. Ez azt is jelenti, hogy a vásárlók nagyobb valószínűséggel vásárolnak olyan termékeket, amelyekről úgy érzik, hogy „rájuk szabták”.
Ez a fajta online vásárlási élmény leköti és hosszabb ideig megtartja a vásárlókat, hiszen szeretnek vásárlás előtt magukon látni a terméket. Ez a közösségi média megosztási tényezővel együtt még vonzóbbá teszi az ügyfelek számára.
Az OBSESS egy olyan platform, amely lehetővé teszi a márkák és kereskedők számára, hogy 3D-s, 360 fokos vásárlási élményeket hozzanak létre és szolgáltassanak fel webhelyeiken, mobilalkalmazásaikon és közösségi csatornáikon a 3D Commerce Cloudon keresztül.

Kép forrása: Virtusize
Az AR/VR technológia másik fő felhasználója az EFI Optitex, amely nagymértékben javította a tökéletes illeszkedés eltalálásának költséges és hosszadalmas folyamatát. Megmutatták, hogyan kell átvenni a tervezés lényeges összetevőit, például vázlatokat és szabásmintákat, amelyeket aztán szimulált 3D-s megjelenítésekké lehet alakítani. Ez lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy gyorsan alkalmazkodjanak a szabáshoz, bővítsenek vagy szűkítsenek a tervezett ruhán és valós időben hajtsák végre az összes szükséges beállítást.
A digitális ruhák árusítása is egyre népszerűbb. Például a Louis Vuitton „bőröket” tervezett a League of Legends karakterei számára, a Drest pedig a Farfetch-leltár digitalizált változatát árulta. Ralph Lauren közelmúltbeli együttműködése a Bitmojival, ahol a vásárlók saját Bitmoji megjelenést alakíthatnak ki a Polo Ralph Lauren új mix-and-match gardróbjával, szintén jól mutatja az e-gardrób ellenállhatatlan erejét.
Blockchain
A blokklánc egy nagyszerű eszköz az átláthatóság, a nyomon követhetőség és a hatékonyság érdekében az ellátási láncban. Lehetővé teszi minden tagja számára, a fuvarozóktól és bankoktól a közvetítőkig és beszállítókig, hogy közvetlenül és biztonságosan kapcsolódjanak, és információkat, dokumentumokat és adatokat cseréljenek.
De mi is az a blokklánc és hogyan működik? A blokkláncot többnyire nyilvántartási technológiaként használják. Ennek „blokkjai” digitális adatokból állnak, amelyek információkat tárolnak a tranzakciókról, például a legutóbbi vásárlás dátumáról, időpontjáról és dollárban történt összegéről, valamint arról, hogy kik vesznek részt a tranzakciókban. Ugyanakkor olyan információkat is tárolnak, amelyek megkülönböztetik őket a többi blokktól, egyedi kódot használnak, amelyet hash-nek nevezne. Ez felhasználható a ruházati cikkek és az ellátási láncok hatékony nyomon követésére és nyilvántartására olyan technológiák révén, mint a nyomon követés és a készletkezelés.
A blokklánc-megoldás fizikai-digitális kapcsolatot hoz létre a termékek és digitális identitásuk között. Csakúgy, mint a digitális valuta esetében, a blockchain is kínál egy kriptográfiai pecsétet vagy sorozatszámot, amely fizikai azonosítóként működik, és vissza van kapcsolva az egyes termék „digitális ikertestvéréhez”. Ezt a technológiát használja fel a TextileGenesis, amely blockvahin technológiát használ a gyártás minden szakaszának nyilvántartására. Szerintük ez elősegíti az ellátási láncuk átláthatóbbá tételét, valamint ösztönzi a fenntarthatóság felé történő szélesebb körű elmozdulást.
Minden alkalommal, amikor egy termék mozog az ellátási láncban, rögzítésre kerül a blokkláncon. Ez megakadályozhatja a hamisítást, mivel az áruk, amelyekből hiányzik a fizikai-digitális kapcsolat, nyilvánvaló hamisítványok lesznek. Ezenkívül minden áru az ellátási lánc teljes hosszán nyomon követhető.
Fenntarthatóság
A fast fashion óriások évente akár 52 mikrokollekciót is készíthetnek. Mivel a gyors gyártási folyamatok túlzott mennyiségű textilhulladékot termelnek, sok ruhadarab hulladéklerakóba kerül, és károsítja a gyári dolgozókat és a környezetet. Évente körülbelül 12,8 millió tonna ruha kerül a hulladéklerakókba. A divatipar felelős a globális CO2-kibocsátás 10 százalékáért, a világ ipari szennyvizének 20 százalékáért, a rovarirtó szerek 24 százalékáért és a felhasznált peszticidek 11 százalékáért.
Ennek a környezeti hatásnak köszönhetően egyre több fogyasztó és divatmárka fordul a „lassú divat” fogalma felé, és távolodik el a hosszú és költséges gyártási folyamattól. Ennek eredményeként egyre több márka választja a fenntartható termelést és több fogyasztó választja a tudatos márkákat a fast fashion helyett. A Lyst divatkereső szerint 47 százalékkal nőtt az etikus és fenntartható termékeket kereső vásárlók száma.
Egy másik fenntartható gyakorlat, amely egyre népszerűbbé válik, a használt ruhák vásárlása konszignációs és használt ruházati üzletekben. Az egyik legnagyobb online használtruházati üzlet, a ThredUp előrejelzése szerint a használt ruházati cikkek teljes piaca 2023-ra eléri az 51 milliárd dollárt. A R e-Fashion ruházati oldal tökéletes ciklikus struktúrát fejlesztett ki a fenntartható divat érdekében. Használt dizájnerruhákat árulnak kiváló áron, miközben ingyenes adományokat is fogadnak.
A fenntarthatóság ösztönzi az üzleti döntéseket, valamint az online piac átalakítását. Vitathatatlan, hogy mára a takarékosság digitálissá vált.