Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

A régiónkban egyelőre csak ígéret az 5G-forradalom

MEGOSZTÁS

Bár már 2019 óta lehetséges Magyarországon 5G előfizetést vásárolni és a közép- és kelet-európai térség más országaiban is elindultak már az újgenerációs szolgáltatások, az Ericsson számításai szerint a múlt év végén az okosmobilos előfizetések mindössze egy százalékát adták a régióban. A középtávú prognózis alapján térségünkben a 4G még 2028-ban is jóval népszerűbb lehet, mint az 5G.

A múlt évben a hazai mobilszolgáltatók számos bejelentést tettek arra vonatkozóan, hogy milyen próbálkozások vannak az 5G hasznosítására. A Vodafone és a BME 5G távvezérlésű versenyautóval rukkolt elő, szintén a Vodafone volt érintett a fényeslitkei intermodális logisztikai központ privát 5G hálózatának kialakításában, míg a Yettel a győri Széchenyi István Egyetemmel együttműködve mutatta be, hogy a közlekedés és a mezőgazdaság területén hogyan hasznosítható az újgenerációs mobiltechnológia.

Az 5G-ről beszélve a szakértők mindig hangsúlyozzák, hogy bár az egyéni felhasználók számára is rengeteg új lehetőséget és sokkal gyorsabb mobilozást tartogat, az igazán forradalmi változások az üzleti alkalmazások területén várhatóak. A gyakorta emlegetett példák között a közlekedés, okosváros és ipar 4.0 megoldások szerepelnek, de a tartalomfogyasztásban, a digitális játékok piacán, a gyógyításban is új időket hozhat, nem beszélve arról, hogy fontos motorja lehet a metaverzum építésének.

Egy darabig még nem előz az 5G térségünkben

Bár egyre több ígéretes példát látni arra, hogyan is képzelik el az 5G hasznosítását – amelynek lefedettsége a mobilcégek folyamatos fejlesztéseinek köszönhetően viszonylag gyorsan nő – régiónkban még nagyon messze van attól, hogy a meghatározó mobiltechnológia legyen lakossági szinten és úgy tűnik, ez a helyzet a következő években sem változik. Az Ericsson novemberben bemutatott Mobility Report elemzése szerint a múlt év végén a közép- és kelet-európai térségben mintegy 4 millió 5G előfizetés volt, ami nagyjából az egy százaléka az okostelefonos előfizetéseknek. A helyzet természetesen gyorsan változik majd a következő években és 2028-ban már 240 millió 5G előfizetés lehet régiónkban, ugyanakkor a 4G-s kapcsolatok száma még mindig magasabb lesz, a prognózis alapján 320 millió lesz belőlük. Térségünk mellett még két nagyobb földrajzi régióban lesz hasonló a helyzet, a Közel-Keletet és Észak-Afrikát magában foglaló térségben, valamint a Szubszaharai Afrikában. Az összes többi nagyobb földrajzi területen 2028-ra az 5G-s előfizetések lesznek többségben.

Forrás: Ericsson

 

Ez egyben azt is jelenti, hogy globális szinten is átveszi az uralmat az újgenerációs mobiltechnológia, a múlt év végi 1,05 milliárdról évente átlagosan 30 százalék körüli fejlődést felmutatva 2028-ra közel ötmilliárd ilyen előfizetés lehet. A gyorsabb hálózat pedig még több mobilnetezésre csábítja a felhasználókat, míg tavaly havonta átlagosan 15 gigabájt volt az egy okostelefonra jutó mobiladat-forgalom, addig 2028-ra ez az érték 46 gigabájtra nőhet. Érdekesség, hogy régiónk ebben a mutatóban is elmarad a világátlagtól, a múlt évben 13 gigabájt körül alakult az egy okosmobilra jutó mobiladat-forgalom, ami a vizsgált periódus végén 35 gigabájt lehet.

Az Ericsson Consumer Lab kutatása arra is felhívta a figyelmet, hogy a gazdasági nehézségek nem állítják majd meg globális szinten az 5G terjedését. A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy az előfizetők egy jelentős része a nehézségek ellenére is lecserélné 2023-ban 4G-s készülékét és előfizetését egy 5G képes megoldásra. Ez az felmérés szerint az okostelefon-felhasználók mintegy 30 százalékát, azaz globálisan több mint 510 millió ügyfelet jelenthet, jóllehet ezek eloszlása a válsághelyzet hatásaitól függően régiónként egyenleten lehet.

Ragaszkodunk a gyors mobilnethez

Fontos szempont, hogy az előfizetők 82 százaléka nem kíván a nehézségek dacára sem lemondani a gyors szolgáltatáselérést biztosító mobilinternetről, tízből nyolc előfizető pedig még a spórolás miatt sem váltana vissza 4G-s elérésre, miután huzamosabb ideig megtapasztalta az 5G-s hálózatok előnyeit.

Ahogy az 5G fokozatosan a tömegek hálózatává válik, úgy változnak meg a felhasználók igényei is az új generációs technológiával kapcsolatban. Az újonnan csatlakozó előfizetők számára – a korábbi felhasználókhoz képest – átlagban kétszer fontosabb szempont a szolgáltatáslefedettség, míg az 5G-s úttörők elsősorban az innovatív szolgáltatások és új készülékek miatt váltottak technológiát.

Ha egy előfizető 5G-képes készülékkel és 5G-s díjcsomaggal egyaránt rendelkezik, akkor joggal várja el, hogy azokat megfelelően ki is tudja használni, és minél nagyobb területen, minél gyakrabban teheti ezt meg, annál magasabb értéket majd a fogyasztói elégedettség. Azaz nem elegendőek – főleg az újonnan csatlakozó felhasználók számára – a lakossági szolgáltatáslefedettségre vonatkozó, olykor hangzatos ígéretek, az ügyfelek tényleges tapasztalatai a mérvadóak – derül ki a válaszokból.

A ConsumerLab felmérése szerint bár a legtöbb piacon a lakosságra levetített 5G-s lefedettség aránya eléri a 60 százalékot, az 5G-s készülékekkel és díjcsomagokkal rendelkezők csupán harmada csatlakozik az esetek többségében ténylegesen 5G-s hálózathoz. A kutatás szering a tényleges hálózatelérés növelése az egyik legmeghatározóbb ügyfélelégedettség-növelő hatás lehet, amelyre érdemes lesz figyelni a távközlési- és mobil szolgáltatóknak.

 

Szolgáltatók száma a kínált szolgáltatás típusa alapján

Forrás: Ericsson

 

 

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek